نصف مهریه | موارد تنصیف مهریه – در چه صورت مهریه نصف می‌شود – کم شدن مهر
نوشته شده توسط : vakiel

قانون مرد و زن را در هنگام عقد نکاح موظف می‌داند که وظایف خود را به درستی انجام دهند. برای مثال زن موظف می‌شود که از همسر خود تمکین کند و در برقراری رابطه جنسی کوتاهی به عمل نیاورد و مرد نیز موظف است که نفقه و مهریه زن را به طور کامل به او پرداخت کند. در ادامه قصد داریم توضیحاتی را در رابطه با مهریه و نصف شدن مبلغ آن خدمتتان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

 

 

منبع :

نصف مهریه 

موارد تنصیف مهریه 

 

 

 

مهریه چیست و میزان آن چقدر است ؟

مهریه یکی از حقوقی است که حین عقد به زن تعلق گرفته و قانونگذار مرد را موظف به پرداخت آن می‌داند. میزان مهریه با توجه به توافق طرفین معین می‌شود و مبلغ آن هر چقدر که باشد مرد می‌بایست آن را پرداخت کند. برای دریافت اطلاعات تکمیلی در خصوص مهریه کلیک فرمایید.

موارد نصف شدن مهریه

مطابق قانون مهر‌یه حق زن است و می‌تواند تمام آن را مطالبه کند اما در برخی موارد مهر‌یه زن نصف می‌شود و قانون زن را مستحق دریافت نصف مهر‌یه می‌داند. مواردی که باعث نصف شدن مهر‌یه می‌شوند در زیر شرح داده شده‌اند:

طلاق قبل از وقوع رابطه زناشویی

مطابق ماده ۱۰۹۲ قانون مدنی چنانچه مرد و زن قبل از وقوع رابطه زناشویی برای طلاق اقدام نمایند مهریه زن نصف خواهد شد و مرد می‌بایست نصف مهریه را به او پرداخت کند. حتی اگر مرد از قبل مهر‌یه را به طور کامل پرداخت کرده باشد قانون زن را مکلف می‌کند که نصف مهر‌یه را به او بازگرداند.

بذل مدت زمان صیغه قبل از نزدیکی | نصف شدن مهریه

مطابق ماده ۱۰۹۷ قانون مدنی چنانچه مرد در عقد موقت تمام مدت زمان صیغه را به زن ببخشد و رابطه زناشویی نیز صورت نگرفته باشد مهریه زن نصف خواهد شد.

فسخ نکاح به علت ناتوانی جنسی از طرف مرد

مطابق ماده ۱۱۰۱ قانون مدنی چنانچه زن پس از عقد نکاح مطلع شود که همسرش در برقراری رابطه جنسی (حتی یکبار) ناتوان است و بخواهد که نکاح خود را فسخ کند مهریه او نیز نصف خواهد شد چراکه در این مورد نیز نزدیکی رخ نداده است.

آیا ناشزه بودن زن می‌تواند مهریه او را نصف کند ؟

در صورتی که زن به هر دلیلی از شوهر خود تمکین نکند و ناشزه باشد مرد نمی‌تواند به خاطر این مسئله نصف مهر‌یه را به زن بپردازد و موظف است که تمام مهر‌یه را به زن پرداخت نماید.

سوالات متداول

در صورت باکره بودن زن مهر‌یه او نصف می‌شود ؟

بله، در صورتی که بعد از عقد زوجه بکارت داشته باشد، فارغ از مدت زمان عقد مهر‌یه نصف می‌شود.

ناشزه بودن زن می‌تواند مهر‌یه او را نصف کند ؟

خیر ناشزه بودن زن نمی‌تواند مهر‌یه را نصف کند و مهر‌یه باید به طور کامل پرداخت شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط تنصیف مهریه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون شرایط تنصیف مهریه پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

 

شماره تماس وکیل دات کام

 

 

 

منبع :

نصف مهریه 

موارد تنصیف مهریه 





:: برچسب‌ها: نصف مهریه ,
:: بازدید از این مطلب : 491
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 20 آذر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: