زمان پرداختن نفقه زوجه
نوشته شده توسط : vakiel

شروع زندگی مشترک را می‌توان شروع یکسری از حقوق و تکالیف برای زوجین دانست. هر کدام متعهد می‌شوند وظائفی را بر عهده بگیرند که بسیاری از این تکالیف را قطعا در دوران مجردی خود نداشتند. شرع و قانون حدود این وظائف را به وضوح مشخص کرده است. یکی از این وظائف مربوط به امور مالی در زندگی مشترک است که بر عهده مرد می‌باشد. مرد به عنوان رئیس خانواده باید خانواده خود را تامین کند. نفقه مصداق بارز یکی از وظائف مالی اصلی مرد در مقابل زوجه است وظیفه‌ای که قانون گذار در ماده 1106 قانون مدنی بر دوش مرد گذاشته است اما زمان پرداختن نفقه زن چه موقع است و چه شرایطی دارد؟

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : 

زمان پرداختن نفقه زوجه

شرایط پرداختن نفقه همسر

 

 

 

نفقه و مصادیق آن

ماده 1107 قانون مدنی مصادیق نفقه را به عنوان نمونه مطرح کرده است. بر اساس این ماده مرد موظف است تا با توجه به موقعیت و وضعیت زن همه نیازهای او را برطرف کند از جمله نیاز به خوراک، لباس، مسکن و هزینه‌های بهداشت و درمان. حتی قانون گذار از نیازهای اساسی و اولیه فراتر رفته و مرد را موظف کرده در صورتی که زن عادت به داشتن خدمتکار داشته یا اینکه از انجام دادن کارها ناتوان است برای او خادم بگیرد.

البته همان طور که گفته شد آن چه در ماده بیان شده فقط از باب مثال است و انحصاری نیست. در نتیجه طرفین می‌توانند در مورد موارد دیگر با هم توافق کنند به طور مثال توافق برای تامین هزینه‌های تحصیل زوجه.

زمان پرداختن نفقه به زن

با توجه به ماده 1102 قانون مدنی همین که عقد نکاح به درستی واقع شود رابطه زوجیت نیز بین طرفین ایجاد می‌شود. داشتن رابطه زوجیت شروع تکالیف و حقوق طرفین نسبت به یکدیگر است. در نتیجه به محض وقوع عقد زن مستحق دریافت نفقه است و می‌تواند نفقه خود را از شوهر مطالبه کند.

شرایط پرداختن نفقه زوجه

برای اینکه زن مستحق دریافت نفقه باشد دو شرط وجود دارد:

1/ عقد نکاح دائم: در ماده 1106 قانون مدنی فقط زمانی که عقد دائم بین طرفین باشد شوهر ملزم به پرداخت مهریه است. البته در ازدواج موقت می‌توان شرط کرد که مرد نفقه را پرداخت کند ولی از نظر قانونی در صورتی که از قبل توافق نشده باشد مرد وظیفه پرداخت نفقه زوجه در عقد موقت را ندارد.

2/ عدم نشوز زن: همان طور که مرد تکلیف به پرداخت نفقه دارد زن هم باید از شوهر خود تمکین کند. به محض وقوع عقد همان طور که زن حقوق مالی دارد باید متقابلا تکالیف زناشویی را نسبت به شوهر خود انجام بدهد. ماده 1108 قانون مدنی زنی را که تمکین نکند مستحق دریافت نفقه نمی‌داند.

دریافت نفقه | زمان پرداختن نفقه زن

به محض وقوع عقد می‌توان نفقه را مطالبه کرد و در صورت استنکاف مرد از دادن نفقه زن می‌تواند از طریق مراجع قانونی برای گرفتن حق خود اقدام نماید.

قطعا کمک گرفتن از یک وکیل مجرب در مراحل گرفتن نفقه می‌تواند کمک بزرگی برای زوجه باشد.

سوالات متداول

نفقه از چه زمانی به زن تعلق می‌گیرد ؟

از زمان وقوع عقد نکاح که در رابطه با این موضوع در مطلب توضیح مفصل داده شده است.

نفقه بر چه اساسی پرداخت می‌شود ؟

بر اساس وضعیت و موقعیت زوجه که در رابطه با این موضوع در مطلب توضیح مفصل داده شده است.

شما می‌توانید برای دریافت مشاوره در خصوص نفقه و زمان پرداخت آن از خدمات مشاوره تلفنی و آنلاین وکیل دات کام استفاده نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص زمان پرداختن نفقه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون زمان پرداختن نفقه پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

شماره تماس وکیل دات کام

 

منبع : زمان پرداختن نفقه زوجه





:: برچسب‌ها: زمان پرداختن نفقه زوجه ,
:: بازدید از این مطلب : 919
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 29 آبان 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: