تعیین مهریه در عقد نکاح
نوشته شده توسط : vakiel

عقد نکاح به عقدی گفته می‌شود که طی آن زن و شوهر به صورت قانونی با یکدیگر متحد شده و پیمان ازدواج می‌بندند. در عقد نکاح قوانینی ذکر می‌شود که زن و شوهر را ملزم به انجام آن‌ها می‌کند. یکی از قوانین عقد نکاح تعیین و ‌پرداخت مهریه می‌باشد. مهریه حقی است که در حین عقد به زن تعلق می‌گیرد. اما میزان مهریه و تعیین آن چگونه انجام می‌گیرد؟ در ادامه به تمامی این سوالات پاسخ داده‌ایم، با ما همراه باشید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع :

تعیین مهریه در عقد نکاح

مشخص کردن مهر در ازدواج

 

 

 

 

 

تعیین مهریه در عقد نکاح دائم و موقت چگونه است ؟

در عقد موقت طبق قانون مرد و زن موظف به تعیین مهریه خواهند بود و باید مبلغی را به عنوان مهریه ذکر نمایند. چنانچه در عقد موقت مهریه تعیین نگردد عقد باطل خواهد بود و طبق قانون مدنی تعیین نکردن مهریه در عقد موقت مبطل عقد خواهد بود.

در نکاح دائم نیز افراد می‌توانند مبلغی را به عنوان مهریه تعیین کنند، اما در عقد دائم زن و شوهر ملزم به تعیین مهریه نخواهند بود و می‌توانند بدون تعیین مهریه نیز اقدام به عقد نکاح نمایند.

برای تعیین مهریه در عقد نکاح چه مواردی را باید رعایت نمود ؟

تعیین مهریه در هر دو عقد دائم و موقت امکان‌پذیر است، اما برای تعیین آن می‌بایست به قوانین توجه داشت. شرایط تعیین مهریه به صورت قانونی در زیر بیان شده است:

مالیت

مهریه‌ای که در عقد ازدواج تعیین می‌شود می‌بایست مالیت داشته باشد و برای زن منفعت اقتصادی به همراه بیاورد. برای مثال زن می‌تواند پول، سهام، زمین و… را به عنوان مهریه خود تعیین نماید‌.

قابلیت تملک

یکی دیگر از شرایط تعیین مهریه قابل تملک بودن آن است. این به این معناست چیزی که به عنوان مهریه تعیین می‌گردد می‌بایست در مالکیت مرد باشد و مرد این امکان را داشته باشد که آن را به زن انتقال دهد.

برای مثال اگر مهریه زمین باشد مرد موظف است که آن را به نام همسر خود بزند اما اگر مهریه میدان و یا یک خیابان باشد امکان انتقال آن به نام زن وجود نخواهد داشت.

معین بودن مهریه

از دیگر شرایط تعیین مهریه در عقد ازدواج معین و شناخته شدن آن می‌باشد. برای تعیین مهریه در عقد ازدواج می‌بایست کاملا مشخص نمود که مهریه چیست و چه مقدار است.

برای مثال اگر در حین عقد ذکر شود که مرد باید یک دوم زمین خود را به عنوان مهریه به زن بدهد می‌بایست تمام مشخصات زمین در سند ازدواج ذکر گردد. دلیل این امر آن است که ممکن است مرد چندین زمین داشته باشد و زمین‌ها از نظر ارزش مادی با یکدیگر متفاوت باشند.

ملک متعلق به زوج باشد

چنانچه زن و شوهر هر ملکی را به عنوان مهریه تعیین نمایند می‌بایست ملک در مالکیت مرد باشد و یا اینکه مرد با دارایی خود آن را خریداری نموده و به زن اهدا نماید. اگر بخواهیم این مورد را به طور ساده توضیح دهیم باید بگوییم که اگر مرد مالی را به سرقت ببرد این حق را نخواهد داشت که آن را به عنوان مهریه به زن پرداخت کند.

 آیا در قانون مدنی برای تعیین مهریه در عقد نکاح سقفی معین شده است ؟

برای تعیین مهریه هیچ گونه سقفی وجود ندارد و زن و شوهر می‌توانند هر مبلغی را به عنوان مهریه تعیین نمایند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تعیین مهر‌یه د‌ر عقد نکاح، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون تعیین مهر‌یه د‌ر عقد نکاح پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

شماره تماس وکیل دات کام

 

منبع : تعیین مهریه در عقد نکاح





:: برچسب‌ها: تعیین مهریه در عقد نکاح ,
:: بازدید از این مطلب : 607
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 21 آبان 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: