شرایط صحت عقد نکاح
نوشته شده توسط : vakiel

عقد نکاح یا همان پیوند ازدواج میان زن و شوهر از جمله مواردی است که قوانین زیادی برای آن وضع شده است. یکی از این قوانین صحت عقد نکاح می‌باشد. بر مبنای این قانون عقد زوج و زوجه می‌بایست صحیح باشد و تمامی شرایط قانونی در آن رعایت شده‌ باشد، در غیر این صورت عقد نکاح باطل خواهد بود.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید : 

صحت ازدواج

صحت نکاح

شرایط صحت عقد نکاح

 

 

 

 

شرایط صحت ازدواج چه می‌باشد ؟

همانطور که در بالا گفته شد اگر زن و شوهر با یکدیگر عقد کنند می‌بایست برخی شرایط لازم را داشته باشند تا از نظر شرعی و قانونی عقد آن‌ها صحیح و حلال باشد و چنانچه این شرایط در عقد نکاح آن‌ها موجود نباشد عقد باطل خواهد بود. شرایط عقد صحیح به شرح زیر می‌باشد:

اثر قصد و رضای طرفین در صحت ازدواج

مطابق ماده ۱۰۷۰ قانون مدنی برای صحیح بودن عقد نکاح می‌بایست زن و شوهر هر دو به ازدواج راضی باشند و از این امر رضایت کامل را داشته باشند. چنانچه یکی از طرفین به هر دلیلی به عقد نکاح رضایت نداشته باشد عقد باطل خواهد شد.

زوج و زوجه می‌بایست قصد ازدواج داشته باشند و نیت و قصد آن‌ها از عقد نکاح فقط ازدواج با یکدیگر باشد. برای مثال اگر فرد بیهوش یا مست باشد و در حین بیهوشی او را به عقد نکاح کسی درآورند در صورتی که او رضایت نداشته باشد عقد باطل خواهد بود.

اهلیت زن و شوهر

یکی دیگر از شرایط صحت عقد نکاح اهلیت زن و شوهر می‌باشد. طبق ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی زوج و زوجه می‌بایست در هنگام عقد نکاح بالغ و عاقل باشند و به سن بلوغ رسیده باشند. مطابق با این ماده سن دختران ۱۳ سال و سن پسران ۱۵ سال در نظر گرفته شده است.

مجنون بودن

چنانچه یکی از طرفین دارای جنون باشد نیز عقد باطل می‌شود. طبق نظر قانونگذار فردی که دارای جنون است هیچ گونه هدفی برای ازدواج نداشته و در واقع قصد و نیتی ندارد، پس با توجه به این قانون عقد نکاح افراد دارای جنون نیز باطل می‌باشد.

مشخص بودن زوج و زوجه

طبق ماده ۱۰۶۷ قانون اساسی برای صحت عقد نکاح می‌بایست زوج و زوجه یکدیگر را بشناسند و مشخصا بدانند که با چه کسی عقد نکاح یا پیوند ازدواج می‌بندند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط صحت عقد نکاح، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون شرایط صحت عقد نکاح پاسخ دهند.

 

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

منبع : صحت ازدواج





:: برچسب‌ها: شرایط صحت عقد نکاح ,
:: بازدید از این مطلب : 465
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 آبان 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: