حق حبس زن ازدواج دوم
نوشته شده توسط : vakiel

نکاح دوم می‌تواند هم برای مرد و هم زن اتفاق افتد. زن بعد از طی مراحل و در صورتی که خالی از موانع نکاح باشد می‌تواند مجددا ازدواج نماید. بعد از وقوع نکاح دوم زن این سوال به ذهن خواهد رسید که آیا با وقوع عقد دوم، حقوقی که زن به عنوان یک همسر دارا می‌باشد همچنان پابرجاست یا خیر؟ یکی از این حقوق، حق حبس زوجه می‌باشد. در این مقاله سعی بر آن داریم تا بتوانیم شرایط استفاده زن از این حق را در نکاح دوم بررسی نماییم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید :

حق حبس زن در ازدواج دوم

حق حبس زن ازدواج دوم

شرایط بهره‌مندی زن از حق حبس در نکاح دوم

 

 

 

 

 

 

حق حبس زوجه چیست ؟

زوجه در عقد نکاح دارای حق حبس می‌باشد. حق حبس یک حق عینی است و یک روش برای تضمین وصول مطالبات می‌باشد. در عقد نکاح زوجه می‌تواند به حق حبس خویش استناد کند، بدین صورت که تا زمان دریافت مهریه می‌تواند از ایفای وظایف زناشویی که در مقابل مرد دارد سر باز زده و ادای آن وظایف را به دریافت کامل مهریه موکول نماید. این اقدام زن که نشانگر دارا بودن حق حبس او می‌باشد باید شرایطی داشته باشد.

لزوم نگه داشتن عده برای ازدواح مجدد

اصولا مانعی بر سر راه ازدواج مجدد زنی که ازدواج قبلی‌اش فسخ شده، طلاق گرفته یا شوهرش فوت نموده وجود ندارد. باید توجه داشت که زوجه موظف است بعد از فسخ یا طلاق یا فوت زوجه اقدام به نگهداری عده نماید. البته ذکر این نکته مهم است که مطابق ماده 1155 زنی که باکره باشد و همچنین زن یائسه نیازی به نگهداری عده طلاق یا فسخ نداشته و تنها ملزم به نگهداری عده وفات می‌باشند.

حق حبس زن در ازدواج دوم

بعد از وقوع ازدواج دوم زوجه، این سوال مطرح می‌شود که آیا زن در این ازدواج دوم هم حق حبس دارد؟ آیا در صورتی که زن در ازدواج اول به این حق حبس استناد کرده باشد باز هم می‌تواند در ازدواج دوم به این حق متوسل شود؟ و آیا در صورتی که زن در ازدواج اول واجد شرایط برای ذی حق شدن نبوده باشد این امر خللی به حق حبس زن در ازدواج دوم وارد می‌آورد یا خیر؟

زن در نکاح دوم از حق حبس برخوردار است ولو در نکاح اول این حق را زائل نموده یا استفاده نکرده است.

این مهم را نباید از نظر دور داشت که در ازدواج دوم هم زوجه باید دارای شرایط ذکر شده برای برخورداری از حق حبس باشد و این مسئله که زوجه در ازدواج قبلی دارای شرایط بوده است، نمی‌تواند نشانگر این باشد که لزوما در ازدواج دوم هم همان شرایط را دارا می‌باشد و به حق حبسش استناد کند.

شرایط استفاده زن از حق حبس در ازدواج دوم

1) مطابق ماده 1085 در صورتی که مهریه زن حال باشد زن می‌تواند از ایفای وظایف خودداری کند و اعمال حق حبس کند. همانطور که اشاره شد اگر مهر حال باشد زوجه این حق را دارد و در صورتی که مهریه موجل باشد زوجه نمی‌تواند به حق حبس استناد کند.

2) مطابق ماده 1086 زن در صورتی می‌تواند تمکین نکند و از حق حبس برخوردار شود که قبل از اخذ مهریه از زوج، خود شخصا و به صورت ارادی اقدام به ایفای وظایف نکرده باشد.

امروزه زنان در جامعه فعلی در راستای احقاق حقوق و مطالبات خود با دشواری‌هایی روبه‌رو هستند که رسیدن به این مهم در جریان دادرسی فعلی برای آن‌ها ممکن است با سختی همراه باشد. وکلا و مشاوران حقوقی می‌توانند در هموار کردن این مسیر کمک کرده و راه را آسان‌تر نمایند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حق حبس ز‌ن در ازدواج دوم، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حق حبس ز‌ن در ازدواج دوم پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

منبع : حق حبس زن ازدواج دوم





:: برچسب‌ها: حق حبس زن ازدواج دوم ,
:: بازدید از این مطلب : 558
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 27 مهر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: