حق حبس زن و نحوه اعمال آن
نوشته شده توسط : vakiel

عقد نکاح مانند تمام عقدهای معوض دارای دو طرف است که یک طرف متعهد می‌شود در برابر خدمات و اقدامات دیگری به او عوضی را پرداخت کند. وقتی که عقد نکاح منعقد می‌شود مرد متعهد می‌گردد تا در برابر بهره‌مندی از تمتعات جنسی به زن عوضی پرداخت نماید. این عوض همان مهریه است. اما اگر مرد مهریه‌ای را که از قبل توافق شده است پرداخت نکند زن از چه راهکاری می‌تواند بهره ببرد؟ یکی ار این راهکارها حق حبس است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای دریافت اطلاعات زیر بر روی لینک زیر کلیک کنید :

حق حبس زن و نحوه اعمال آن

حق حبس زن 

نحوه اعمال حق حبس زن

 

 

 

 

حق حبس

از نظر حقوقی، حق حبس به معنای آن است که در عقد معوض هر گاه یک طرف عقد از انجام تعهدات خود امتناع کند طرف دیگر اختیار دارد تا به طور متقابل از تسلیم آنچه که موضوع عقد بوده خودداری نماید.

اما برای فهمیدن مفهوم حق حبس در رابطه زناشویی می‌توان به ماده 1085 قانون مدنی رجوع نمود. در این ماده به وضوح گفته شده است که زن می‌تواند مادامی که مهریه خود را از مرد نگرفته است تمکین خاص نکند. یعنی از رابطه زناشویی امتناع نماید. در واقع حق تمتع جنسی از خودش را حبس کند و این حق را تا زمانی که مرد به او مهریه را نپرداخته است ادا نکند.

شرایط اعمال حق حبس زن

برای اینکه زن بتواند از حق حبس خود استفاده نماید باید سه شرط رعایت شود:

1/ مهریه معین و مشخص باشد: قطعا برای اینکه مهریه به زن تعلق بگیرد باید مهریه مشخص باشد. پس زن زمانی می‌تواند از حق حبس استفاده کند که مهریه به او تعلق گرفته باشد. البته برخی معتقد هستند که حتی مشخص نبودن مهریه مانع اعمال حق حبس نیست. اما نظر اکثریت لزوم مشخص بودن مهریه در اعمال حق حبس از سوی زوجه است.

2/ مهر حال باشد: اگر مهر موجل باشد به طور ضمنی دلالت بر اسقاط حق حبس از سوی زوجه دارد. در این صورت اگر از شوهر تمکین نکند ناشزه محسوب می‌شود. بر اساس ماده 1083 قانون مدنی اگر زوجین توافق کنند که قسمتی از مهر حال و قسمتی موجل باشد زن می‌تواند نسبت به آن بخش که حال است حق حبس خود را اعمال نماید.

3/ زن قبل از اخذ مهر به اراده خود تمکین نکرده باشد: بر اساس ماده 1086 قانون مدنی در صورتی که زوجه از شوهر تمکین چه خاص و چه عام کرده باشد دیگر نمی‌تواند از حق حبس خود در برابر شوهر استفاده نماید.

نحوه اعمال حق حبس زن

با توجه به اینکه پرداخت مهریه بلافاصله بعد از عقد بر ذمه زوج است، زن می‌تواند به محض وقوع عقد از این حق استفاده کند و تمتع جنسی را مشروط به پرداخت مهریه نماید. البته این حق حبس مسقط نفقه زوجه نیست.

پس از عقد زن می‌تواند دادخواستی را در دفاتر خدمات قضایی ثبت و در ضمن دادخواست اعلام نماید که تمکین او منوط به دریافت مهریه است. دادگاه خانواده مرجع صالح به رسیدگی دعوا است. دادگاه با بررسی‌های لازمه به زوجه این حق را می‌دهد که تمکین نکند و شوهر باید مهریه را پرداخت نماید. حتی اگر شوهر اعلام نماید که توانایی پرداخت مهریه به صورت یکجا را ندارد و درخواست تقسیط مهریه را نماید زن می‌تواند تا هر زمان که پرداخت مهریه کامل گردد از حق حبس خود استفاده نماید.

حتی زن می‌تواند از دادگاه درخواست نماید که در منزل مشترک با شوهر زندگی نکند.

نمونه دادخواست اعمال حق حبس

ریاست محترم دادگاه
سلام علیکم؛
احتراماً به استحضار می‌رساند:
 این جانب……….. با خوانده بموجب عقد نامه‌ای به شماره ………………… مورخ …………………. که در دفتر خانه …………………. تنظیم گردیده و فتوکپی مصدق آن پیوست این دادخواست می‌باشد، عقد ازدواج دائم با مهریه‌ای به مبلغ ……………… ریال منعقد کرده‌ایم. اکنون  با استناد به ماده 1085 قانون مدنی خواستار استفاده از حق حبس خویش تا زمان دریافت کامل مهریه به شرح فوق می‌باشم. از این رو از دادگاه محترم درخواست دارم تا حکم به الزام خوانده مبنی بر تادیه مهرالمسمی به میزان ………………… ریال به انضمام جمیع خسارات و هزینه دادرسی را صادر نماید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص حق حبس زن، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حق حبس زن پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

منبع : نحوه اعمال حق حبس زن





:: برچسب‌ها: حق حبس زن و نحوه اعمال آن ,
:: بازدید از این مطلب : 486
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 21 مهر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: