اجرت المثل زن ناشزه
نوشته شده توسط : vakiel

همواره دادگاه‌های خانواده مملوء از زوجینی است که اختلافات کوچک و بزرگ زندگی آن‌ها را به آن جا کشانده است. اختلافات ناشی از شانه خالی کردن از انجام وظایف و مسئولیت‌ها بیشتر از همه به چشم می‌خورد. در این موارد قانون حقوقی را برای طرفین دعوی پیش‌بینی نموده که در جلسه دادگاه به آن رسیدگی می‌شود. حال می‌خواهیم بدانیم اگر این اختلاف به دلیل انجام ندادن وظایف و عدم تمکین زن باشد قانون چه ضمانت اجرایی در برابر او دارد و حتی چه حقوقی برایش در نظر گرفته است؟ آیا اجرت المثل که امروزه تقریبا حق هر زنی است به او تعلق می‌گیرد یا خیر؟ در ابتدا لازم است با مفهوم اجرت المثل آشنا شویم و سپس به این بپردازیم که به چه زنی ناشزه می‌گویند؟

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید :

اجرت المثل زن ناشزه

 بررسی امکان تعلق در صورت عدم تمکین

 

 

 

اجرت المثل چیست ؟

اجرت المثل یعنی پرداخت وجه در ازای انجام کاری که در عرف دارای مزد است و مقدار آن از ابتدا تعیین نشده است. برای کسب اطلاع از شرایط دقیق تعلق اجرت‌المثل به زوجه کلیک نمایید.

اجرت المثل در قانون ما برای زنان نیز به کار می‌رود. در ایام زوجیت و زندگی مشترک زوجین زوجه می‌تواند بابت انجام کارهایی که شرعا به عهده او نبوده است مانند نظافت خانه پختن غذا و… دستمزد دریافت کند که پرداخت این مزد به عهده زوج می‌باشد. البته زوجه در صورتی می‌تواند اجرت‌المثل را درخواست کند که بتواند ثابت کند که انجام این کارها به دستور (درخواست) شوهر و بدون قصد تبرع بوده است. مقدار اجرت المثل همیشه یکسان نیست و شرایطی مانند میزان تحصیلات زوجه شاغل بودن یا نبودن وی و… سبب تنوع این اجرت می‌شود.

آیا اجرت المثل به زن ناشزه تعلق می‌گیرد ؟

ابتدا باید بدانیم زن ناشزه به چه زنی می‌گویند؟ در حقوق مدنی ما مواردی عنوان شده است که تمکین و انجام آن‌ها پس از برقرار شدن عقد نکاح به طور صحیح لازم و ضروری است که اصطلاحا به انجام این وظایف تمکین و به سرپیچی و خودداری از انجام آن‌ها عدم تمکین گویند. در صورت عدم تمکین نشوز صورت می‌گیرد و در صورت عدم انجام این مسئولیت‌ها از جانب زن وی ناشزه نام می‌گیرد. برای اطلاع دقیق از موارد تمکین و عواقب عدم تمکین کلیک نمایید.

گفتیم که هر زنی در هر زمان ( در ایام زوجیت یا در حین انجام مراحل طلاق ) می‌تواند با مراجعه به دادگاه خانواده دریافت اجرت المثل را درخواست کند. اما فقط هنگامی این اجرت به او تعلق می‌گیرد که وی به عدم تمکین متهم نشده باشد و ناشزه بودن وی اثبات نشود. زیرا ضمانت اجرای عدم تمکین زن تعلق نگرفتن اجرت المثل و حتی نفقه به اوست. البته باز هم قانون گذار در این بحث برای حمایت از زوجه می‌تواند مبلغی را به عنوان نحله (هدیه) برای او در نظر بگیرد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اجرت المثل زن ناشزه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ا‌جرت المثل زن ناشزه پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

منبع : اجرت المثل زن ناشزه





:: برچسب‌ها: اجرت المثل زن ناشزه ,
:: بازدید از این مطلب : 565
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 18 مهر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: