مهلت قانونی
نوشته شده توسط : vakiel

اقامه کردن دعوا دارای شرایطی است که تنها در صورت تحقق این شرایط دعوا اقامه می‌شود. یکی از این شرایط اقامه دعوا در مدت قانونی و مختومه شمرده نشدن دعوای اقامه شده می‌باشد که در ادامه به بررسی مفصل آن می‌پردازیم. قانونگذار بیان کرده است که دعوا باید در مدت قانونی تعیین شده اقامه شود و از مدتی که در قانون پیش‌بینی شده است تحت عنوان مهلت قانونی یاد می‌شود. اگر مدت پیش‌بینی شده در قانون رعایت نشود بدون آنکه خللی به حق اصلی وارد شود دادگاه از استماع دعوای مربوطه خودداری می‌کند. در ادامه به بررسی مهلت‌های قانونی و مرور زمان می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید :

مهلت قانونی

اقامه دعوا در مدت قانونی

 

 

 

مهلت قانونی

حق تا زمانی باقی می‌ماند که به یکی از طرق قانونی مانند ادای حق ساقط شود و تا زمانی که این سقوط حق صورت نگیرد آثار آن حق نسل اندر نسل بر اشخاص بار می‌شود و همواره ذی‌حق یا قائم مقامان او می‌توانند حق خود را مطالبه کنند. اما در مواردی قانونگذار مطالبه حق را به مهلت‌های قانونی محدود کرده است. اهمیت اقامه دعوا در این مهلت‌ها به این خاطر است که اگر در مهلت مقرر حق مزبور مطالبه نشود اصل حق ساقط می‌شود.

ماده ۱۱۶۰ قانون مدنی به این شرح است که اگر بعد از نزدیکی عقد نکاح منحل شود و زن دوباره ازدواج کند و فرزندی را به دنیا بیاورد و همچنین الحاق این فرزند مطابق قانون به هر دو شوهر زن ممکن باشد در این صورت فرزند ملحق می‌شود به شوهر دوم مگر اینکه امارات بر خلاف این را ثابت کند. در ماده بیان شده است که شوهر دوم در صورتی که بخواهد نفی ولد کند و اعتقاد داشته باشد که آن فرزند متعلق به او نیست حداکثر ظرف دو ماه از تاریخ آگاهی از تولد آن فرزند باید اقدام کند. به عبارت دیگر برای اقامه این دعوا مهلت قانونی تعیین شده است که اگر خارج از این مهلت قانونی دعوا اقامه شود دعوای مزبور مسموع نخواهد بود.

مرور زمان چه تفاوتی با مهلت قانونی دارد ؟

مقررات قانون قدیم در خصوص مرور زمان دعاوی حقوقی نسخ گردیده است. همچنین در قانون جدید آیین دادرسی مدنی در خصوص این موضوع سکوت شده است. پس در قانون فعلی محدودیت زمانی در خصوص طرح دعاوی حقوقی (جز در موارد معدود مثل مثال تعلق فرزند به شوهر دوم) وجود ندارد و ذی‌حق می‌تواند هر وقت که خواست اقامه دعوا نماید و دادگاه هم مکلف به رسیدگی است.

در تعریف مرور زمان باید بیان کرد که مرور زمان به مدتی گفته می‌شود که پس از اتمام آن دعوا شنیده نمی‌شود. مرور زمان به دعاوی کیفری اختصاص دارد. نکته قابل توجه اینجاست که در قانون مجازات اسلامی که در سال ۱۳۹۲ تصویب شده است و قانون موخر به شمار می‌رود، مرور زمان، تعقیب جرائم موجب تعزیر را با شرایطی موقوف می‌نماید.

نکته

همچنین زمانی که دعوا در فرض اینکه ثابت شود اثر قانونی نداشته باشد دادگاه در این خصوص نیز قرار رد دعوا را صادر می‌کند. مثلا اگر هبه‌ای صورت گرفته باشد ولی به قبض مرتهن درنیاید. همچنین در شرایطی که مورد دعوا احتمالی باشد و یا اینکه مشروع نباشد باز هم دادگاه باید قرار رد دعوا را صادر کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مهلت قانونی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مهلت قانونی پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.





:: برچسب‌ها: مهلت قانونی ,
:: بازدید از این مطلب : 535
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 13 مهر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: