قانون استرداد جهیزیه
نوشته شده توسط : vakiel

آیا می‌دانید استرداد جهزیه به صورت قانونی چگونه انجام می‌شود؟ همانطور که می‌دانید از لحاظ عرفی جهیزیه را خانواده دختر می‌دهند در صورتی که زن موظف به انجام این کار نیست، زیرا از لحاظ قانونی تهیه وسایل زندگی منزل از وظایف شوهر می‌باشد. بنابراین با توجه به این توضیحات، زن می‌تواند جهیزیه خود را هر زمان که خواست استرداد کند ( برگرداند ). مسئله جهیزیه زمانی پیچیده می‌شود که زن و مرد بخواهند از هم جدا شوند. در ادامه به بررسی بیشتر استرداد جهیزیه و قانون آن می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی لینک زیر کلی کنید :

قانون استرداد جهیزیه

روش‌های قانونی پس گرفتن جهاز

 

 

 

 

 

قانون استرداد جهیزیه

طبق ماده 1107 قانون مدنی تهیه و فراهم نمودن وسایل زندگی که جزء نفقه می‌باشد بر عهده شوهر است. بنابراین زن می‌تواند وسایلی را که با خود به منزل شوهر برده هر زمان که خواست اقدام به پس گرفتن آن کند. 

نحوه قانونی استرداد جهیزیه

زن ابتدا باید اظهارنامه‌ای نوشته و به مرد اعلام کند که تقاضای استرداد جهیزیه خود را دارد. بنابراین باید به طرفیت شوهر نوشته شود. در این اظهارنامه، مهلتی به شوهر داده می‌شود تا مقدمات کارها را برای انجام استرداد جهیزیه انجام دهد.

البته ممکن است که مرد به این اظهارنامه توجهی نکند. بنابراین باید با استفاده از روش‌های دیگر قضایی این کار را انجام داد.

برای استرداد جهیزیه ابتدا باید دادخواستی نوشته شود تحت عنوان دادخواست استرداد جهیزیه که باید به دادگاه صلاحیت دار ارائه شود. دادگاه صلاحیت دار برای رسیدگی به این گونه دعاوی، دادگاه خانواده می‌باشد.

در این دادخواست باید خواسته تعیین و بهای آن حتما ذکر شود و می‌توان برای جلوگیری از نابودی و ورود خسارت و آسیب به جهیزیه از دادگاه تقاضای صدور قرار تامین خواسته نمود.

شیوه‌های استرداد جهیزیه

دادگاه‌ها معمولا سه روش را برای استرداد جهیزیه به کار می‌برند.

داشتن سیاهه یا لیست وسایل جهیزیه

در صورتی که شما بخواهید برای استرداد جهیزیه اقدام کنید باید دلیل و مدرکی که نشان دهنده این باشد که جهیزیه شامل چه چیزهایی بوده است داشته باشید. در لیست سیاهه مشخصات وسایل به همراه قیمت آن‌ها نوشته شده و در آخر هم شهود و خانواده داماد زیر آن را امضا می‌کنند.

اگر این لیست سیاهه وجود داشته باشد شما می‌توانید با استناد به این سیاهه در دادگاه دادخواست استرداد جهیزیه را مطرح کنید.

شهادت شهود

در صورتی که لیست سیاهه شما از بین رفته و یا حتی از ابتدا اقدام به نوشتن آن نکرده باشید می‌توانید از طریق شهادت شهود دادخواست استرداد جهیزیه را مطرح نمایید.

البته در این مورد پذیرش این که شهادت شهود قابل قبول است یا نه، بستگی به نظر قاضی دارد.

ارائه فاکتور خرید وسایل | قانون استرداد جهیزیه

در صورت داشتن فاکتور خرید وسایل می‌توانید با استناد و ارائه این مدارک دادخواست استرداد جهیزیه را مطرح کنید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص قانون استرداد جهیزیه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون قانون استرداد جهیزیه پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

منبع : قانون استرداد جهیزیه





:: برچسب‌ها: قانون استرداد جهیزیه ,
:: بازدید از این مطلب : 629
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 12 مهر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: