شکایت کیفری
نوشته شده توسط : vakiel

کسی که مرتکب عملی شده که عمل او طبق قانون جرم است و در قانون هم برای آن عمل مجازات تعیین شده است به دادگاه کیفری ارجاع می‌گردد. همچنین کسی که این عمل یا جرم باعث ایجاد ضرر و زیانی به آن فرد ( علیه تمامیت جسمانی، علیه اموال و علیه امنیت ) شده است می‌تواند از شخص مرتکب شکایت کند که به این نوع شکایت، شکایت کیفری گفته می‌شود. ما در ادامه به بررسی شکایت کیفری و تفاوت آن با شکایت حقوقی می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید : 

شکایت کیفری

شکایت کیفری چیست

نحوه شکایت کیفری

 

 

 

 

شکایت کیفر‌ی و شکایت حقوقی

همانطور که از نام این دو پیداست شکایت کیفری و شکایت حقوقی با هم تفاوت‌هایی دارند. به شکایت کیفری، شکوائیه یا شکایت‌نامه و به شکایت حقوقی دادخواست می‌گویند.

نکته: برای نوشتن شکوائیه احتیاجی به فرم خاصی نیست ولی برای نوشتن شکایت حقوقی حتماً باید در فرم مخصوصی به نام دادخواست نوشته شود.

همان طور که در بالا توضیح دادیم شکایت کیفری مخصوص اعمالی است که در قانون به عنوان جرم تلقی شده و قانونگذار هم برای آن جرم مجازات تعیین کرده است. پس در دعوای کیفری قاضی برای شخص مجرم مجازات تعیین می‌کند ولی در دعوای حقوقی این گونه نیست یعنی دادگاه برای فرد مجازاتی در نظر نمی‌گیرد.

در شکایت حقوقی به کسی که شکایت می‌کند خواهان و به طرف شکایت خوانده می‌گویند ولی در شکایت‌های کیفری به کسی که شکایت می‌کند شاکی و به کسی که از او شکایت شده است متهم می‌گویند.

بسیاری از پرونده‌های کیفری با پس گرفتن شکایت شاکی بسته نمی‌شود. مثل پرونده‌های قتل، ولی پرونده‌های حقوقی با پس گرفتن دعوا از طرف خواهان خاتمه می‌یابد.

طرح شکایت کیفری

برای طرح شکایت کیفری ابتدا شاکی باید اقدام به نوشتن شکوائیه یا همان شکایت‌نامه نماید. برای نوشتن شکوائیه باید چند نکته و شرط رعایت شود:

داشتن اهلیت: یعنی فرد برای شکایت کردن از فردی که مرتکب جرمی شده باید اهلیت داشته باشد که برای دختران ۹ سال و برای پسران ۱۵ سال است ولی رویه عملی دادگاه ۱۸ سال است.

شکایت شاکی: برخی از جرم‌ها فقط با شکایت شاکی قابل پیگیری هستند مانند جرم توهین.

نکته: شکایت کیفری ابتدا در دادسرا مطرح می‌شود. شاکی باید برای اثبات ادعای خود دلایلی مورد قبول قانون ارائه دهد. در این صورت قاضی می‌تواند با توجه به دلایل شاکی برای متهم قرار مناسبی صادر کند و پس از دفاعیاتی که متهم از خود ارائه می‌دهد، نظر خود را راجع به این شکایت بدهد. اما اگر شاکی دلایل کافی برای اثبات ادعای خود نداشت، قاضی از ضابطین قضایی تحقیقات بیشتری را می‌خواهد و دستورات لازم را به آن‌ها می‌دهد. اما اگر قاضی به مجرم بودن متهم گمان و ظنی نداشت قرار منع تعقیب متهم را صادر می‌کند که البته این قرار قابل اعتراض می‌باشد‌.

قرار: وقتی رای دادگاه در مورد ماهیت و اصل دعوا باشد و دعوا را به طور جزیی یا کلی خاتمه بخشد، حکم است. اگر تصمیم اتخاذی دادگاه هیچ کدام از موارد فوق نباشد قرار است. پس هرگاه دادگاه تصمیمی بگیرد که مربوط به ماهیت دعوا نباشد یا قاطع دعوا نباشد آن تصمیم قرار خواهد بود.  

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص شکایت کیفری، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون شکایت کیفری پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید..

منبع : شکایت کیفری





:: برچسب‌ها: شکایت کیفری ,
:: بازدید از این مطلب : 573
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 11 مهر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: