نقش دادگاه در اعاده اعتبار
نوشته شده توسط : vakiel

مطلبی که می‌خواهیم در این مقاله مورد بررسی قرار دهیم راجع به اعاده اعتبار می‌باشد. مستند ما در این خصوص قانون تجارت می‌باشد. در خصوص اعاده ا‌عتبار باید بیان کنیم که معنای لغوی آن به معنای بازگشت می‌باشد. در حقوق معنای آن به این صورت است که به هنگام ورشکستگی تاجر، اعتبار او از دست می‌رود و با انجام دادن عملیاتی می‌تواند این ا‌عتبار را بازگرداند و کار تجاری خود را از سر بگیرد که در ادامه به بررسی دقیق این موضوع می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید : 

اعاده اعتبار تاجر ورشکسته

 انواع اعاده اعتبار

نقش دادگاه در اعاده اعتبار

 

 

 

 

 

 

انواع اعاده ا‌عتبار

باید بیان کنیم که اعاده ا‌عتبار بر دو نوع است اعا‌ده ا‌عتبار حقی و اعا‌ده ا‌عتبار واقعی یا همان قانونی که هر کدام نکات بسیاری را در بر دارند.

اعاده اعتبار حقی

همانطور که از اسمش پیداست اعاده ا‌عتبار حقی، حق تاجر به شمار می‌رود و تکلیف قاضی است که این حق را برای او در نظر بگیرد. به عبارت دیگر اگر شرایط قانونی ا‌عاده اعتبار به طور کامل رعایت شود تاجر این حق را دارد که مشمول اعاده ا‌عتبار بشود. در واقع این امر موافق اصل عدل و انصاف است. باید بدانیم که اعاده ا‌عتبار حقی زمانی برای تاجر در نظر گرفته می‌شود که او تمام بدهی‌هایش را به همراه متفرعات پرداخت کرده باشد. بنابراین در اعاده ا‌عتبار حقی دادگاه تنها توجه می‌کند که آیا تاجر دین خود را پرداخت کرده است یا خیر. اگر پرداخت کرده باشد درخواست اعاده ا‌عتبار او را می‌پذیرد.

اعاده اعتبار قانونی یا واقعی

اعاده ا‌عتبار قانونی در صورت تحقق دو حالت ایجاد می‌گردد. حالت اول این است که تاجر با رعایت شرایط قانونی قرارداد ارفاقی را منعقد کند و سپس به تمام مفاد آن عمل نماید. در این صورت او این امکان را خواهد داشت که اعاده ا‌عتبار را درخواست کند.

در بررسی حالت دوم نتیجه می‌گیریم که این امکان وجود دارد که تاجر قرارداد ارفاقی را منعقد نکرده باشد اما طلبکاران او موافق اعاده اعتبار تاجر باشند که این امر را می‌توان به نوعی به نفع طلبکارها در نظر گرفت. چرا که آن‌ها می‌توانند از طریق شروع تجارت و کسب و کار تاجر از وی پول خود را بگیرند. اما باید توجه کنیم که این حالت در صورتی تحقق پیدا می‌کند که تمام طلبکاران موافق اعاده اعتبار تاجر باشند و رضایت خود را در این خصوص اعلام کنند. تنها در این صورت است که تاجر می‌تواند درخواست اعاده ا‌عتبار کند.

مجرم بودن تاجر

ممکن است که یک تاجر علاوه بر این که ورشکسته می‌شود مجرم نیز باشد مثل ورشکسته به تقلب. در صورت وقوع چنین موقعیتی او ابتدا باید از جنبه کیفری جرم خود اعاده اعتبار کند سپس می‌تواند از جنبه حقوقی اعاده اعتبار نماید. تاجر تا زمانی که مجازات را سپری نکرده است و در واقع تا زمانی که سابقه کیفری او پاک نشده است او این حق را ندارد که درخواست اعا‌ده اعتبار حقوقی کند. حتی اگر تمام بدهی‌های خود را نیز بپردازد باز هم نمی‌تواند چنین درخواستی را داشته باشد. بنابراین آن چه که اهمیت دارد این است که تاجر ورشکسته‌ای که مرتکب جرم نیز شده است باید ابتدا به جنبه کیفری جرم توجه کند و سپس سراغ بدهی طلبکاران برود زیرا در غیر این صورت پرداخت بدهی طلبکاران دارای اثر نمی‌باشد.

باید توجه کنید که هر شش ماه یک بار می‌توان به طور مجدد درخواست اعاده اعتبار داد. گاهی اوقات نیز ممکن است تاجر بخواهد بدهی طلبکارش را بپردازد ولی طلبکار برای وصول طلب خود نمی‌آید یا ممکن است که تاجر ورشکسته به طلبکار دسترسی نداشته باشد. در صورت تحقق چنین وضعیتی تاجر باید پول را به صندوق دادگستری بسپارد و ماده ۵۶۴ قانون تجارت نیز این نکته را بیان کرده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اعاده اعتبار تاجر، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون اعاده اعتبار تاجر پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

منبع : اعاده اعتبار تاجر ورشکسته





:: برچسب‌ها: نقش دادگاه در اعاده اعتبار ,
:: بازدید از این مطلب : 507
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 9 مهر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: