آثار فوت در حقوق
نوشته شده توسط : vakiel

هنگامی که یک شخص از دنیا می‌رود و فوت می‌کند آثار حقوقی بر او مترتب می‌گردد که ما در ادامه به بررسی آثار فوت در حقوق می‌پردازیم. اگر بخواهیم به طور اجمالی این آثار را بیان کنیم باید به آثاری همچون تعیین ورثه، حال شدن دیون متوفی، انحلال نکاح و همچنین تعیین ابتدای عده زوجه متوفی اشاره کنیم که هر کدام از آن‌ها نکات بسیاری را در برمی‌گیرد که باید آن‌ها را به طور دقیق مورد بررسی قرار دهیم. همچنین در بررسی نکات به متن قانون نیز استناد می‌کنیم چرا که قانونگذار در قانون به این موضوع پرداخته است.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای کسب اطلاعات بیشتر بر روی لینک زیر کلیک کنید :

فوت در حقوق 

آثار فوت در حقوق 

 

 

 

 

 

تعیین کردن زمان فوت

تعیین کردن زمان فوت از اهمیت بسزایی برخوردار است. زیرا فوت کردن امری است که باید مسلم و محرز باشد. نمی شود با تردید از این موضوع صحبت کرد. چرا که زمان فوت یک شخص در تعیین ورثه و چگونگی ارث بری افراد از هم اثر دارد و به همین دلیل است که زمان موت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد.

تعیین ورثه از آثار حقوقی مهم موت | آثار فوت در حقوق

مطابق قانون مدنی و آنچه که در ماده ۸۷۵ آن آمده است شرط ارث بردن یک نفر از شخص دیگر زنده بودن وی در زمان فوت مورث است. یعنی زمانی یک شخص از متوفی ارث می‌برد که در زمان فوت او زنده بوده باشد. اگر پیش از او از دنیا برود ورثه محسوب نمی‌شود.

باید بیان کنیم که در خصوص وضعیت جنین شرایط برای ارث بردن باید به این شکل باشد که در زمان فوت مورث باید نطفه‌اش شکل گرفته باشد. تنها در این صورت است که جنین ارث می‌برد.
حال موقعیتی را تصور کنید که در آن دو نفر از کسانی که از یکدیگر ارث می‌برند فوت کنند و تاریخ فوت یکی از آن‌ها معلوم باشد و مشخص نباشد که تاریخ فوت دیگری چه زمانی بوده است. در اینجا مطابق ماده ۸۷۴ قانون مدنی شخصی که تاریخ فوتش معلوم نیست و در واقع مجهول می‌باشد از دیگری ارث می‌برد.

از دیگر آثار حقوقی فوت حال شدن دیون متوفی می‌باشد | آثار فوت در حقوق

همانطور که اشاره شد زمانی که شخص فوت می‌کند بعد از فوت او آثار حقوقی خاصی بر فردی که فوت کرده است بار می‌گردد. یکی از این آثار این است که تمام دیون مدت‌دار او حال می‌شود و در این خصوص در قانون مدنی نیز اشاراتی صورت گرفته است.

انحلال نکاح

زمانی که یک شخص فوت می‌کند عقد نکاح و ازدواج او منفسخ می‌شود. اگر مرد به عنوان یک زوج فوت کند همسر او یعنی زوجه باید ۴ ماه و ۱۰ روز عده وفات همسر خود را نگه دارد یعنی در این مدت ازدواج ننماید. در ماده ۱۱۵۴ قانون مدنی به این نکته اشاره شده است. سوالی که ممکن است برای شما ایجاد شود این است که این عده از چه زمانی شروع می‌شود. در پاسخ باید بیان کنیم که این عده از تاریخ فوت زوج آغاز می‌شود. حال موقعیتی را تصور کنید که مرد فوت می‌کند ولی همسر او از فوتش خبر ندارد و بعد از گذشت مدتی زن از فوت شوهر خودش مطلع می‌شود اگر بخواهیم به قول مشهور استناد کنیم باید بگوییم که عده زن از زمانی آغاز می‌شود که خبر فوت شوهر به وی می‌رسد.

ارث یا انتقال اموال

در ماده ۸۶۷ قانون مدنی بیان شده است که ارث به محض فوت حقیقی یا به موت فرضی فرد ایجاد می‌گردد. موقعیتی را تصور کنید که یک شخص فوت می‌کند و اموال او به ورثه‌اش به ارث می‌رسد. نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم این است که مالکیت ورثه آن شخص نسبت به اموالی که به آن‌ها به ارث رسیده است یک مالکیت متزلزل است و زمانی مالکیت مستقر می‌شود که دیون شخصی که فوت کرده است پرداخت شود.

همچنین ممکن است شخصی که فوت کرده است تعهداتی را در زمان حیاتش برعهده داشته باشد که قائم به شخص خودش بوده باشد. یعنی تنها خودش باید آن تعهدات را انجام می‌داده است. در صورت وجود چنین شرایطی تعهداتی که از آن صحبت کردیم باید ساقط شود. این امکان نیز وجود دارد که شخصی متوفی تعهداتی را بر عهده داشته باشد که قائم به شخص او نبوده است و اشخاص دیگری نیز می‌توانند آن تعهدات را انجام دهند. در صورت تحقق چنین شرایطی تعهداتی که از آن‌ها صحبت کردیم به ورثه آن شخص منتقل می‌شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اثر فوت در حقوق، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون اثر فوت در حقوق پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.





:: برچسب‌ها: آثار فوت در حقوق ,
:: بازدید از این مطلب : 530
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 1 مهر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: