آزمون اصناف
نوشته شده توسط : vakiel

آزمون اصناف چیست؟ اگر شما از جمله افرادی هستید که قصد راه‌اندازی یک کسب‌وکار مستقل را دارید. از مهم‌ترین اقدامات شما برای قانونی سازی کسب‌وکارتان دریافت پروانه کسب مربوط به رسته شغلی خود از اتحادیه اصناف است. اما دریافت جواز یا پروانه کسب مراحل و مقدماتی دارد. که متقاضی باید این مراحل را بگذراند. از جمله این مراحل شرکت در کلاس‌ها و دوره‌های آموزشی و آزمون اصناف است که بعد از دوره آموزشی برگزار می‌شود. پس از شرکت در آزمون و قبولی در آن، اجازه صدور جواز کسب برای متقاضی داده می‌شود. در ادامه این مطلب قصد داریم به آزمون اصناف و قوانین پیرامون آن بپردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

آزمون اصناف چیست ؟

همه ساله جهت ورود به اتحادیه صنفی کشور آزمونی معروف تحت عنوان امتحان اصناف در تمام شهرهای کشور اجرا می‌شود. هر اتحادیه صنفی برای حمایت از افرادی که وارد صنف می‌شود و همچنین حمایت از مشتریان آن‌ها مجوز قانونی برای افراد صنفی خود به نام پروانه کسب صادر می‌نمایند. به عبارتی افراد برای ورود به یک صنف و راه‌اندازی یک کسب‌وکار به صورت قانونی باید این جواز یا پروانه کسب را دریافت نمایند.

متقاضیان دریافت جواز کسب ابتدا باید مراحلی را نظیر شرکت در دوره‌ها و کلاس‌های آموزشی بگذرانند. در انتهای دوره‌های آموزشی امتحان اصناف برگزار می‌گردد. تا سطح دانش متقاضی سنجیده شود. گواهی پایان دوره و قبولی در آزمون اصناف یکی از مدارک مهم برای صدور جواز کسب متقاضی است.

 

نحوه برگزاری ارزشیابی یا آزمون اصناف

پیش‌تر اشاره کردیم که اگر شما قصد راه‌اندازی کسب‌وکار خود را دارید یکی از اقدامات اولیه و مهم شما دریافت پروانه کسب از صنف مورد نظرتان است. و اما دریافت این پروانه دارای مراحلی است که از جمله مراحل مهم آن دوره‌های آموزشی و آزمون اصناف می‌باشد. به این صورت که متقاضی ابتدا باید در دوره‌های آموزشی و ضروری اتحادیه اصناف شرکت نماید.

سپس آزمون اصناف بعد از پایان دوره‌های آموزشی در تمام شهرهای کشور برگزار می‌شود. محل و زمان برگزاری ارزشیابی به صورت کتبی به متقاضیان اعلام می‌گردد. و در صورت امکان محل و زمان برگزاری آزمون توسط پیام کوتاه یا پست الکترونیک نیز به اطلاع متقاضی رسانده می‌شود. اما شیوه ارزشیابی و طرح سؤالات در امتحان اصناف به دو صورت انجام می‌شود.

برای افراد باسواد آزمون پایان دوره اصناف به صورت سؤالات چهارگزینه‌ای برگزار می‌شود. اما این آزمون برای افراد بی‌سواد به صورت شفاهی اجرا می‌گردد.  پس از اینکه متقاضی دریافت جواز کسب در دوره‌های آموزشی شرکت نمود و با موفقیت آزمون اصناف را پشت سر گذاشت. یک گواهینامه تحت عنوان گواهینامه پایان دوره  به او تعلق می‌گیرد.

گواهینامه پایان دوره چیست ؟

هنگامی که شما به عنوان متقاضی دریافت جواز کسب در دوره‌های آموزشی ضروری اتاق اصناف شرکت کردید. و پس از پایان دوره‌های آموزشی موفق به قبولی در آزمون اصناف شدید. یک گواهینامه پایان دوره به شما اعطا می‌شود. گواهینامه‌های پایان دوره دارای طراحی یکسانی هستند. که توسط دبیرخانه هیئت عالی نظارت و با همکاری اتاق اصناف ایران طراحی شدند. و برای تمامی اتحادیه‌های اصناف در سراسر ایران ارسال می‌گردند.

گواهینامه‌های پایان دوره دائمی نیستند و دارای مدت اعتبار می‌باشند. معمولاً این گواهینامه‌ها دارای 5 سال اعتبار هستند. نکته قابل توجه در خصوص گواهینامه‌های پایان دوره این است. که در طول این 5 سال مدت اعتبار گواهینامه در صورت تغییر رسته شغلی و یا در صورت جابه‌جایی واحد صنفی، دارنده گواهینامه نیاز به شرکت مجدد در دوره آموزشی و آزمون اصناف ندارد. و این گواهینامه در هر رسته شغلی برای دارنده آن معتبر و قابل استفاده است. همچنین گواهی که توسط مرکز آموزش صادر می‌شود برای تمام اتحادیه‌ها در سراسر کشور ایران اعتبار دارد.

سرفصل‌های دوره آموزش و آزمون اصناف

همان‌طور که گفتیم آزمون اصناف بعد از شرکت در دوره‌های آموزشی و به عنوان سنجش متقاضی در پایان این دوره‌ها برگزار می‌گردد. بنابراین در اینجا پرسش مطرح می‌شود که سرفصل‌های دروس دوره‌های آموزشی در چه حوزه‌ای می‌‌باشد؟ و به دنبال آن سرفصل‌های امتحان اصناف چیست ؟

دوره‌های آموزشی اصناف که به صورت دروس الزامی برای متقاضیان دریافت جواز کسب ارائه می‌شود. شامل 9 سرفصل می‌گردد. این 9 سرفصل عبارت‌اند از: قانون و مقررات نظام صنفی، مشتری مداری، فقه بازار، خریدوفروش الکترونیکی، قوانین و مقررات مالیاتی. قانون و مقررات شهرداری، قانون و مقررات کار و تأمین اجتماعی، قانون و مقررات نیروی انتظامی و درنهایت قانون و مقررات بهداشت. همه این سرفصل‌ها در مجموع حدود 24 ساعت به صورت کلاس و دوره آموزش ارائه می‌شوند.

در پایان دوره‌های آموزشی با سرفصل‌های مذکور آزمون اصناف برای شرکت‌کنندگان برگزار می‌گردد. امتحان اصناف مطابق با همین سرفصل‌های ارائه‌شده در دوره آموزشی طراحی و برای متقاضیان برقرار می‌شود. پس از قبولی در آزمون اصناف همان‌طور که اشاره کردیم یک گواهینامه پایان دوره برای شرکت‌کننده صادر می‌شود. که این گواهینامه از مدارک و اسناد مهم جهت صدور جواز کسب می‌باشد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

آزمون اصناف چیست ؟

همه ساله جهت ورود به اتحادیه صنفی کشور آزمونی معروف تحت عنوان آزمون اصناف در تمام شهرهای کشور اجرا می‌شود.

نحوه برگزاری امتحان اصناف برای افراد باسواد و بی‌سواد به چه صورت است ؟

برای افراد باسواد آزمون پایان دوره اصناف به صورت سؤالات چهارگزینه‌ای برگزار می‌شود. اما این آزمون برای افراد بی‌سواد به صورت شفاهی اجرا می‌گردد.





:: برچسب‌ها: آزمون اصناف ,
:: بازدید از این مطلب : 93
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 18 آذر 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: