جرم آدم ربایی چه مجازاتی دارد؟
نوشته شده توسط : vakiel

جرم آدم ربایی چیست؟ قانون مجازات اسلامی ایران جرائم مختلف را معرفی می‌نماید. با ارائه تعریف دقیق از هر جرم توسط قانون، نظم عمومی حفظ می‌شود و تردد در جامعه توسط افراد آزادانه خواهد بود. اما برخی از جرائم معرفی‌شده در قانون به علت ارتباط مستقیم با نظم عمومی، جرائم غیرقابل گذشت شناخته می‌شوند. یعنی حتی اگر شاکی خصوصی رضایت دهد مجازات آن توقف نمی‌یابد. آدم‌ربایی یکی از جرائم غیرقابل گذشت است که در ادامه این مطلب به معرفی این جرم و مجازات آن می‌پردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 منبع: جرم آدم ربایی چه مجازاتی دارد؟

جرم آدم ربایی چیست ؟

بسیاری از افراد تصور می‌کنند جرم آدم ربایی همان سرقت است. و بنابراین تعریف و مجازات‌های سرقت بر جرم آدم‌ربایی نیز جاری می‌باشد. در حالی که جرم آدم‌ربایی یک جرم مجزا از سرقت است. پس تعریف جرم آدم‌ربایی و مجازات آن چیست؟

قانون مجازات اسلامی در ماده 621 بخش تعزیرات تعریف جامعی از جرم آدم ربایی ارائه داده است. و مجازات این جرم را نیز در همین ماده تعیین می‌کند. بر اساس این ماده قانونی اگر یک شخص، فرد دیگری را با اجبار و تهدید به طور کلی بدون رضایت فرد او را برباید. یا او را مخفی نماید جرم آدم‌ربایی محقق می‌شود. و شخص مرتکب را متوجه مجازات آدم‌ربایی می‌نماید. نکته مهم در تحقق جرم آدم‌ربایی وجود قصد و نیت مرتکب است. به عبارتی فردی که مرتکب این اعمال می‌شود باید با آگاهی و با قصد ورود ضرر به دیگری عمل آدم ربایی را انجام دهد.

همان‌طور که گفتیم جرم آدم‌ربایی یک جرم غیرقابل گذشت است. به این معنی که اگر فرد شاکی از شکایت خود دست بردارد و رضایت دهد. باز هم مرتکب، به دلیل وجود جنبه عمومی جرم آدم‌ربایی مجازات می‌شود. به عبارتی دیگر حتی در صورت عدم وجود شکایت خصوصی، جرم آدم‌ربایی مورد پیگیری قرار می‌گیرد و مرتکب مجازات می‌شود.

برای آشنایی با مدارک لازم برای اثبات یک جرم کلیک کنید.

مجازات جرم آدم ربایی

همان‌طور که قبلاً گفتیم قانون مجازات ایلامی در ماده 621 بخش تعزیرات، علاوه بر ارائه تعریف جرم آدم ربایی، مجازات این جرم را نیز تعیین نموده است. همچنین برای اطلاعات تکمیلی و درک درجه بندی‌های مجازات‌های تعزیری می‌توانیم به ماده 19 همین قانون مراجعه نماییم.

بر اساس ماده 621 قانون مجازات اسلامی و با توجه به ماده 19 همین قانون، در صورتی که آدم‌ربایی بدون زور و تهدید باشد. و همچنین بدون وسیله نقلیه جرم اتفاق افتد، مجرم به حبس از 2 تا 5 سال محکوم می‌شود. حال اگر جرم آدم ربایی با زور و تهدید انجام شود. مجازات حبس مرتکب بیش از 5 تا 10 سال می‌شود. در شدیدترین مورد اگر آدم‌ربایی با وسیله نقلیه به همراه آسیب جسمی یا حیثیتی رخ دهد. و یا سن فرد ربوده‌شده کمتر از 15 سال باشد. در این صورت مرتکب آدم‌ربایی به حداکثر حبس یعنی 10 سال محکوم می‌شود.

جنبه عمومی آدم ربایی چیست ؟

مطابق قانون جرائم به دودسته قابل گذشت و غیرقابل گذشت تقسیم می‌شوند. جرائم قابل گذشت به آن دسته از جرائم می‌گویند که جهت رسیدگی به آن و همچنین صدور حکم مجازات برای مرتکب. باید یک فرد به عنوان شاکی خصوصی شکایت خود را ثبت نماید. در این دسته از جرائم بدون شکایت امکان تعقیب و رسیدگی به جرم انجام شده وجود ندارد. و بدیهی است که با رضایت شاکی پرونده مختومه می‌شود.

امام جرم غیرقابل گذشت به آن دسته از جرائم گفته می‌شود. که با نظم عمومی جامعه در ارتباط هستند. بنابراین این جرائم دارای جنبه عمومی هستند. و رسیدگی به این دسته جرائم لزوماً به شکایت شاکی خصوصی نیاز ندارد و توسط دادستان یا نماینده دادستان بررسی و پیگیری می‌شوند. در این دسته جرائم برخلاف جرائم قابل گذشت، با رضایت شاکی خصوصی، مجازات مرتکب سقوط نمی‌کند. و پرونده رسیدگی مختومه نمی‌شود. رضایت شاکی صرفاً می‌تواند در تخفیف مجازات در جرائم غیرقابل گذشت تأثیر بگذارد.

پیش‌تر اشاره کردیم که جرم آدم ربایی از دسته جرائم غیرقابل گذشت است. بنابراین حتی در صورت رضایت و گذشت شاکی خصوصی، مجازات ساقط نمی‌شود. و با توجه به جنبه عمومی جرم، رسیدگی به آدم‌ربایی و اعمال مجازات ادامه خواهد داشت. البته با توجه به ماده 38 قانون مجازات اسلامی در جرائم غیرقابل گذشت. با وجود رضایت شاکی خصوصی میزان مجازات حبس از یک تا سه درجه کاهش می‌یابد. البته این تخفیف مجازات با توجه به مدت حبس و درجه آن اعمال می‌شود.

شکایت از جرم آدم ربایی

برای شکایت از جرم آدم‌ربایی ابتدا لازم است در سامانه ثنا ثبت‌نام نمایید. سپس شکایت‌نامه جرم آدم ربایی را تنظیم کنید و به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نمایید. تا شکوائیه خود را از این طریق ثبت و به دادگاه صالح ارسال نمایید.

پس از ثبت و ارسال شکایت‌نامه، دادگاه صالح ادله ارائه‌شده را بررسی می‌نماید. و همچنین تحقیقات مقدماتی در خصوص این جرم را انجام می‌دهد. در صورتی که دادگاه ادله ارائه‌شده را جهت انتساب عنوان مجرمانه به متهم کافی تشخیص دهد. برای متهم قرار جلب دادرسی صادر می‌نماید. و اگر ادله از نظر دادگاه کفایت نکند قرار منع تعقیب صادر می‌شود. در این زمینه می توانید از خدمات وکیل کیفری کمک بگیرید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

جرم آدم ربایی چیست ؟

اگر یک شخص، فرد دیگری را با اجبار و تهدید به طور کلی بدون رضایت فرد او را برباید. یا او را مخفی نماید جرم آدم‌ربایی محقق می‌شود. و شخص مرتکب را متوجه مجازات آدم‌ربایی می‌نماید.

مجازات جرم آدم ربایی چیست ؟

با توجه به شرایط و کیفیت وقوع جرم آدم‌ربایی مجازات مرتکب از 2 تا 10 سال حبس متغیر است.





:: برچسب‌ها: جرم آدم ربایی چه مجازاتی دارد؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 345
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 6 مهر 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: