سامانه ثبت علائم تجاری و مالکیت معنوی در ایران | ipm.ssaa.ir
نوشته شده توسط : vakiel

سامانه ثبت علائم تجاری به آدرس ipm.ssaa.ir  جهت سهولت در انجام امور ثبتی ایجاد شده است. علائم تجاری شامل نقش و تصاویر و یا کلمات می‌شوند که برای معرفی یک محصول تجاری یا کالای تولیدشده به کار می‌روند. علائم تجاری باید با ابتکار و نوآوری طراحی شوند. علاوه بر آن نمی‌شود از نشانه‌های گمراه‌کننده برای طراحی علائم تجاری استفاده کرد. علائم تجاری در اداره ثبت علائم تجاری به صورت قانونی ثبت می‌شوند. در این مقاله قصد داریم به معرفی اداره ثبت علائم تجاری و وظایف این اداره بپردازیم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با کارشناسان تجاری و وکلای کار با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: سامانه ثبت علائم تجاری و مالکیت معنوی در ایران |  ipm.ssaa.ir

معرفی سامانه ثبت علائم تجاری

علائم تجاری مجموعه‌ای از نقوش، تصاویر و یا کلمات است که به نوعی ابتکاری و نوآوری برای معرفی یک محصول تجاری یا کالای تولیدشده طراحی می‌شود. ثبت این علائم تجاری باعث می‌شود که لوگو یا علامت روی محصول شما منحصر به فرد باشد و تنها مختص شما باشد. اما برای ثبت قانون علائم تجاری باید به اداره ثبت علائم تجاری مراجعه نمایید. با ثبت قانونی علامت تجاری دیگران نمی‌توانند از روی آن کپی بردارند.

اداره ثبت علائم تجاری از زیرمجموعه سازمان ثبت‌احوال و اسناد کشور می‌باشد. این اداره خدماتی نظیر ثبت طرح‌های صنعتی، اختراعات، برند و علائم تجاری را انجام می‌دهد. وظیفه اداره ثبت علائم تجاری محافظت از ایده‌های مبتکرانه و نتیجه تلاش افراد در برابر اشخاص دیگر است. تا دیگران از این ایده‌ها و طرح‌های مبتکرانه سوءاستفاده و کپی برداری نکنند.
نشانی و راه‌های ارتباطی با اداره ثبت علائم تجاری

اداره ثبت علائم تجاری علاوه بر ثبت علامت‌های تجاری امور دیگر مربوط به مالکیت معنوی مثل ثبت طرح صنعتی نیز تحت مسئولیت دارد. این اداره در شهر تهران، میدان امام خمینی، خیابان خیام، خیابان فیاض بخش، جنب ساختمان شماره یک سازمان ثبت واقع شده است. ساعات کاری اداره ثبت علائم تجاری در تهران 8 صبح تا 4 ظهر و در روزهای شنبه تا چهارشنبه می‌باشد. کد پستی اداره ثبت علائم تجاری در تهران ۱۱۱۴۶۷۸۵۱۳ می‌باشد. و آنشانی این اداره سایت این اداره ipm.ssaa.ir است.

نحوه ورود درج درخواست در سامانه ثبت علائم تجاری

اداره ثبت علائم تجاری سامانه‌ای با نشانی ipm.ssaa.ir دارد. که متقاضیان با استفاده از این سامانه می‌توانند بدون نیاز به مراجعه حضوری به اداره ثبت علائم تجاری، اقدام به ثبت علامت تجاری نمایند. البته سایت ipm.ssaa.ir که همان سایت مرکز مالکیت معنوی نیز می‌باشد. صرفاً محدود به ثبت علائم تجاری به صورت غیرحضوری نیست. بلکه از طریق این سایت امکان ثبت اختراعات، ثبت برندها نیز وجود دارد. (برای کسب اطلاع از مدارک لازم برای ثبت لوگو کلیک کنید).

نحوه ثبت علائم تجاری در سامانه

اگر قصد ثبت علائم تجاری خود را از طریق سامانه اداره علائم تجاری دارید. ابتدا باید وارد سایت و پورتال مرکزی مالکیت معنوی به نشانی ipm.ssaa.ir شوید. و در این سامانه اقدام به ثبت‌نام و ایجاد یک حساب کاربری نمایید. پس از آن اظهارنامه خود را مبنی بر ثبت علائم تجاری و مشخصات متقاضی ثبت علامت تجاری در سایت مذکور وارد نمایید.

لازم به ذکر است با توجه به اینکه متقاضی شخص حقیقی یا شخص حقوقی است. همچنین بر اساس تابعیت افراد متقاضی، پرسش‌های سامانه از آن‌ها برای ثبت علامت تجاری و پذیرش اظهارنامه متفاوت است. یک نکته مهم در خصوص مالک اظهارنامه این است. که اظهارنامه باید به نام شخصی باشد که علامت تجاری موردتقاضا برای ثبت نیز به نام همان فرد است. در هر مرحله از ثبت امکان ثبت موقت در سایت وجود دارد تا اگر به نحوی و ناخواسته اطلاعات حذف شد راه برگشت وجود داشته باشد و اطلاعات کامل از بین نرود.

اداره ثبت علائم تجاری چه خدمات و وظایفی دارد ؟

در مطالب بالا به معرفی اداره ثبت علائم تجاری پرداختیم. این اداره بر اساس قانون دارای وظایف مشخصی است که تنها به ثبت علائم تجاری مختصر نمی‌شود. به طور کلی می‌توانیم بگوییم اداره ثبت علائم تجاری موظف است. از ایده‌های مبتکرانه و نتیجه تلاش افراد در برابر اشخاص دیگر محافظت کند. تا این ایده‌ها و طرح‌های مبتکرانه مورد  سوءاستفاده و کپی برداری دیگران قرار نگیرد. اداره ثبت علائم تجاری خدماتی نظیر ثبت علائم تجاری، ثبت برند، ثبت اختراعات، ثبت طرح‌های صنعتی و … ارائه می‌دهد. در ادامه به معرفی بیشتر وظایف اداره ثبت علائم تجاری می‌پردازیم.

برای آشنایی با قوانین مربوط به خرید و فروش برند کلیک کنید.

بخشی از خدمات و وظایف اداره ثبت علائم تجاری

اداره ثبت علائم تجاری موظف است برخی اقدام‌های قانونی برای رسیدگی به شکایات و اعتراض‌های مربوط به دعاوی ثبت طرح‌ها و علائم تجاری و مالکیت معنوی را انجام دهد.

از دیگر وظایف اداره ثبت علائم تجاری بررسی علائمی است. که زمان قرارداد آن‌ها به سر رسید. و ثبت آن علامت باطل می‌گردد.

تمامی اقدامات که به روند ثبت برند و علامت تجاری مربوط می‌شود تحت نظارت اداره ثبت علائم تجاری است. همچنین بررسی کلیه مدارک ارائه‌شده جهت ثبت علائم تجاری توسط اداره ثبت علائم تجاری انجام می‌شود.

اداره ثبت علائم تجاری می‌تواند پیشنهاد‌ها و دستورالعمل‌هایی جهت بهبود ثبت علائم تجاری به متقاضی ارائه نماید.

گواهینامه و پیش‌نویس طرح ثبت علائم تجاری و طرح‌های صنعتی باید توسط اداره ثبت علائم تجاری تائید و به امضا برسد.

و درنهایت ثبت تمامی موضوعاتی که مربوط به مالکیت معنوی و صنعتی می‌شود. مثلاً ثبت اختراعات، علائم تجاری، برندها، علائم جمعی، طرح‌های صنعتی و … نیز توسط اداره ثبت علائم تجاری و سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور انجام می‌گیرد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با کارشناسان تجاری و وکلای کار با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سؤالات متداول

سامانه ثبت علائم تجاری چیست ؟

اداره ثبت علائم تجاری از زیرمجموعه سازمان ثبت‌احوال و اسناد کشور به نشانی اینترنتی ipm.ssaa.ir می‌باشد. این اداره خدماتی نظیر ثبت طرح‌های صنعتی، اختراعات، برند و علائم تجاری را انجام می‌دهد.

وظایف اداره ثبت علائم تجاری چیست ؟

اداره ثبت علائم تجاری موظف است از ایده‌های مبتکرانه و نتیجه تلاش افراد در برابر اشخاص دیگر محافظت کند. تا این ایده‌ها و طرح‌های مبتکرانه مورد  سوءاستفاده و کپی برداری دیگران قرار نگیرد. که در متن مقاله به‌تفصیل خدمات و وظایف اداره را بیان کردیم.





:: برچسب‌ها: سامانه ثبت علائم تجاری و مالکیت معنوی در ایران | ipm , ssaa , ir ,
:: بازدید از این مطلب : 180
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 16 شهريور 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: