نوشته شده توسط : vakiel

آیا طلاق بدون مهریه امکان پذیر است؟ در هنگام عقد نکاح زن و مرد، طبق قانون حق و حقوقی به آن‌ها تعلق می‌گیرد که هر دو باید مسئولیت خود را در قبال این مسائل به عهده بگیرند. برای مثال در عقد نکاح قانون‌گذار زن را موظف می‌کند که از همسر خود تمکین کند و در برقراری رابطه زناشویی با او کوتاهی نکند و در مقابل مرد نیز موظف می‌شود به زن مهریه بپردازد. در ادامه قصد داریم توضیحاتی را در خصوص طلاق بدون مهریه و مواقعی که مهریه به زن تعلق نمی‌گیرد خدمتتان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

منبع: طلاق بدون مهریه | زنان بدون مهریه – در چه شرایطی مهریه به زن تعلق نمی‌گیرد

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

مهریه چیست ؟

مطابق ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی مهریه حقی است که قانون‌گذار برای زن تعیین کرده است و میزان مهریه نیز با توافق طرفین معین می‌شود. بعد از عقد نکاح میان زن و مرد قانون‌گذار زن را مالک مهریه می‌داند و زن می‌تواند هر گونه تصرفی در مهریه خود داشته باشد. طبق ماده ۱۰۸۲ مرد موظف است که بعد از عقد نکاح هرگاه که زن مهریه‌اش را مطالبه کند آن را به طور کامل به او بپردازد.

طلاق بدون مهریه چگونه است و در چه صورتی مهریه به زن تعلق نمی‌گیرد ؟

در برخی موارد نیز ممکن است مهریه به زن تعلق نگیرد و زن مستحق دریافت مهریه نشود. مواردی که زن را از دریافت مهریه محروم می‌کنند به شرح زیر می‌باشند.

باطل بودن عقد

برای اینکه عقد میان زن و مرد باطل نباشد می‌بایست برخی قواعد آن را رعایت کنند. چنانچه عقد میان زن و مرد باطل باشد مهریه به زن تعلق نمی‌گیرد و چون عقد به درستی انجام نگرفته و باطل است مهریه زن نیز از بین رفته و زن حق مطالبه آن را نخواهد داشت.

نکته: اگر رابطه جنسی در نکاح باطل صورت بگیرد و زن از باطل بودن آن اطلاع نداشته باشد زن مستحق مهرالمثل می‌شود.

فسخ عقد نکاح

چنانچه یکی از طرفین عقد نکاح را به هر دلیلی فسخ نماید و قبل از فسخ آن رابطه زناشویی صورت نگرفته باشد به زن مهریه تعلق نخواهد گرفت. اما اگر فسخ نکاح به علت ناتوان بودن مرد در برقراری رابطه جنسی صورت گرفته باشد طبق قانون زن می‌تواند نصف مهریه خود را دریافت کند.

فوت زن

چنانچه زن و مرد هیچ گونه مهریه‌ای تعیین نکرده باشند و زن پیش از وقوع رابطه زناشویی فوت کند مهریه‌ای به او تعلق نمی‌گیرد و قانون‌گذار مرد را ملزم به پرداخت مهریه نمی‌کند. اما اگر رابطه زناشویی اتفاق افتاده باشد و زن فوت کند قانون زن را مستحق دریافت مهرالمثل می‌داند (مهرالمثل حقی هست که به زنانی که مهریه‌ای تعیین نکرده‌اند تعلق می‌گیرد). در این صورت خانواده زن می‌تواند طی ارائه دادخواستی از دادگاه بخواهد که مهرالمثل زن را از شوهر او بگیرد.

نصف شدن مهریه زن | طلاق بدون مهریه

در صورتی که زن در دوران عقد و پیش از وقوع رابطه زناشویی از شوهرش جدا شود مهریه او نصف خواهد شد. دلیل این امر آن است که زن باکره است و مستحق دریافت نصف مهریه می‌باشد.

آیا ناشزه بودن زن و عدم تمکین او از همسر می‌تواند باعث عدم تعلق مهریه به او باشد ؟

با وجود اینکه ناشزه بودن زن و عدم تمکین از همسر عملی غیرقانونی است و زن موظف به تمکین از همسر خود می‌باشد اما عدم تمکین او نیز نمی‌تواند مهریه‌اش را از بین ببرد و طبق قانون مهریه به طور کامل به او تعلق خواهد گرفت.

عدم تعلق مهریه به زن به دلیل نازایی | طلاق بدون مهریه

برخی از افراد تصور می‌کنند که زنان نازا مستحق دریافت مهریه نیستند و چنانچه مرد بخواهد زن نازا را طلاق دهد قانون او را ملزم به پرداخت مهریه نمی‌کند که در این خصوص باید بگوییم از نظر قانون نازا بودن هیچ گونه عیبی ندارد و مرد نمی‌تواند به علت نازا بودن زن به او مهریه‌ای پرداخت نکند. در صورتی که مرد بخواهد زن نازا را طلاق دهد قانون او را مکلف می‌کند که تمام مهریه را به زن بپردازد.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه به سایت وکیل دات کام مراجعه نمایید. از جمله خدمات این مرکز می‌توان به مشاوره حقوقی تلفنی یا حضوری و حل انواع پرونده‌های حقوقی اشاره نمود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص طلاق بدون مهریه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون طلاق بدون مهریه پاسخ دهند.

سولات متدوال

در صورت باکره بودن زن مهریه به او تعلق نمی‌گیرد ؟

خیر نصف مهریه به او تعلق خواهد گرفت.

آیا مرد می‌تواند به علت ناشزه بودن زن به او مهریه‌ای پرداخت نکند ؟

خیر مهریه به طور کامل به زن ناشزه پرداخت خواهد شد.

نازا بودن زن او را از دریافت مهریه محروم می‌کند ؟

خیر نازا بودن عیب نیست و تمام مهریه به زن تعلق خواهد گرفت.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: طلاق بدون مهریه | زنان بدون مهریه – در چه شرایطی مهریه به زن تعلق نمی‌گیرد





:: برچسب‌ها: طلاق بدون مهریه | زنان بدون مهریه – در چه شرایطی مهریه به زن تعلق نمی‌گیرد ,
:: بازدید از این مطلب : 173
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 4 بهمن 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: