کلاهبرداری اینترنتی (فیشینگ)
نوشته شده توسط : vakiel

اینترنت یکی از بهترین و کارآمد‌‌‌ترین اختراعات بشر بوده، که امروزه به منبع درآمد بسیاری از افراد جامعه تبدیل شده است. اما اینترنت نیز مانند هر اختراع دیگری معایبی دارد‌. یکی از معایب اینترنت این است که امکان وقوع جرم برای افراد در آن فراهم است و متاسفانه در حال حاضر شاهد وقوع کلاهبرداری‌های مختلف اینترنتی می‌باشیم. یکی از انواع کلاهبرداری‌های اینترنتی فیشینگ می‌باشد، که قانونگذار برای آن مجازات مشخصی را در نظر گرفته است. در ادامه این مقاله قصد داریم در خصوص جرم فیشینگ یا کلاهبرداری اینترنتی توضیحات مفید و مختصری را خدمت شما عزیزان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: کلاهبرداری اینترنتی (فیشینگ)

فیشینگ ( کلاهبرداری اینترنتی)

فیشینگ یکی از انواع جرائمی است که در بستر اینترنت اتفاق می‌افتد. قانونگذار فیشینگ را جرم تلقی کرده و مجازات سختی را برای آن در نظر گرفته است. فیشینگ به معنای خالی کردن حساب افراد با به دست آوردن اطلاعات حساب بانکی آن‌ها، از طریق به کار بردن حیله و فریب می‌باشد. در این نوع جرم شخص مجرم یک صفحه پرداخت جعلی در بستر اینترنت ایجاد می‌کند تا قربانی اطلاعات حساب بانکی خود را در آن وارد کند.

برای مثال فرد مجرم به افراد دیگر پیامی‌ مبنی بر برنده شدن آن‌ها در یک قرعه کشی ارسال می‌کند و از آن‌ها می‌خواهد برای دریافت جایزه خود مبلغی پول بپردازند‌. سپس صفحه پرداخت جعلی را برایشان ارسال می‌کند و از آن‌ها می‌خواهد که اطلاعات حساب بانکی‌شان شامل شماره کارت، رمز دوم و… را وارد کنند.

حال اطلاعات حساب بانکی فرد را دریافت کرده و با استفاده از آن‌ها اقدام به برداشت وجه و خالی کردن حساب فرد قربانی خواهد کرد. این عمل قربانیان زیادی در جامعه داشته و به همین دلیل قانونگذار آن را جرم تلقی کرده و مرتکبین به شدت مجازات خواهند شد.

توصیه می‌کنیم مقاله کلاهبرداری را مطالعه نمایید.

مجازات جرم کلاهبرداری اینترنتی (فیشینگ) چیست‌ ؟

جرم فیشینگ یکی از جرائمی است که قانونگذار برای آن مجازات مشخصی را در نظر گرفته است. در این نوع جرم مجازات مجرم بر اساس شدت جرم و مبلغ برداشت شده از حساب تعیین می‌شود. مجازات جرم فیشینگ به قرار زیر است:

  • مطابق ماده ۱۳ قانون جرائم رایانه‌‌ای چنانچه فردی مرتکب جرم فیشینگ شود به حبس از ۱ تا ۵ سال و جزای نقدی از بیست میلیون تا صد میلیون ریال محکوم می‌شود. بنا به نظر قاضی ممکن است هم مجازات حبس و هم جریمه نقدی برای مجرم در نظر گرفته شود. همچنین مجرم موظف است که وجه دریافت شده از حساب قربانی را به او باز گرداند.

نحوه شکایت از جرم فیشینگ یا کلاهبرداری اینترنتی

برای شکایت از جرم فیشینگ می‌بایست برخی مراحل طی شوند. در مرحله اول شاکی باید به پلیس فتا در محل زندگی خود مراجعه کند و با توجه به شواهد و مستنداتی که در دست دارد اقدام به ثبت شکایت خود نماید. در این صورت مقام قضایی شکایت شما را ‌بررسی خواهد کرد و در خصوص آن رای صادر می‌کند. اگر شکایت شما صحیح باشد کار آگاهان پلیس فتا اقدام به تحقیق در مورد مجرم خواهند کرد.

در نتیجه حساب مجرم را پیدا خواهند کرد و در صورت وجود وجه ربوده شده در حساب او، آن را مسدود می‌کنند. البته راه‌های دیگری نیز برای طرح شکایت در این خصوص وجود دارد اما ساده‌‌‌ترین آن‌ها مراجعه به پلیس فتا می‌باشد.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص فیشینگ، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون فیشینگ پاسخ دهند.

 

سوالات متداول

برای شکایت از جرم فیشینگ باید به کدام مرجع قضایی رجوع نمود‌ ؟

برای شکایت از این جرم می‌بایست به پلیس فتا مراجعه نمود.

مجازات حبس جرم فیشینگ چقدر است‌ ؟

مجازات حبس جرم فیشینگ مابین یک تا پنج سال می‌باشد.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: کلاهبرداری اینترنتی (فیشینگ)





:: برچسب‌ها: کلاهبرداری اینترنتی (فیشینگ) ,
:: بازدید از این مطلب : 729
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 دی 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: