کالاهای مجاز و ممنوعه وارداتی
نوشته شده توسط : vakiel

کالاهای مجاز و ممنوعه وارداتی کدامند؟ بازرگانان همواره به دنبال گسترش تجارت خود و انجام فعالیت‌های پرسود و ایجاد سرمایه هستند. گسترش تجارت و رسیدن به سود و سرمایه بیشتر فعالیتی ورای مرز‌های یک کشور را می‌طلبد. بازرگانان بزرگ و باتجربه حتماً در رزومه کاری خود انجام واردات یا صادرات را دارا هستند. واردات و صادرات در هر کشور تابع قوانین خاص آن کشور است. یکی از مسائلی که بازرگانان در این امر باید به آن توجه داشته باشند ممنوعیت یا مجاز بودن یک کالا برای ورود یا خروج از کشور است. در ادامه به ویژگی کالاهای مجاز و ممنوعی وارداتی در ایران می‌پردازیم. برای دریافت خدمات در این زمینه می‌توانید از کمک‌های وکیل کار استفاده کنید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی و تجاری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: کالاهای مجاز و ممنوعه وارداتی

کالاهای مجاز و ممنوعه وارداتی در ایران

خیلی از کشور‌ها سیاست‌هایی برای ممنوعیت و یا مجاز کردن کالاهای وارداتی و صادراتی پیش‌بینی کرده‌اند. معمولاً دلیل این سیاست‌ها تقویت تولیدات و پیشرفت صنایع داخلی است. همچنین از دیگر دلایل این سیاست‌ها می‌توان به کنترل و تثبیت قیمت‌ها و وضع بازار اشاره نمود.

قانون ممنوعیت واردات و صادرات برای برخی کالا‌ها در کشور ما نیز در سال‌های اخیر جهت تشویق تولیدکنندگان داخلی و ثبات قیمت کالا‌ها اجرا می‌گردد. ماده 122 قانون گمرک شرایط کالا‌هایی که واردات آن‌ها ممنوع است را برمی‌شمارد. طبیعی است غیر از موارد نامبرده در این ماده سایر کالا‌ها برای واردات به کشور مجاز هستند. در ادامه موارد اشاره شده در ماده 122 قانون گمرک را برمی‌شماریم.

برای دریافت خدمات مربوط به ترخیص کالا کلیک کنید.

1- قوانین اسلام

استفاده از برخی کالاها طبق قوانین و شرع دین مبین اسلام ممنوع است. طبیعتاً در کشوری که دین رسمی آن اسلام می‌باشد وارد کردن چنین کالاهایی به کشور به صورت قانونی دور از عقل است. لذا واردات کالا‌هایی نظیر گوشت خوک، مشروبات الکلی، آب جوی غیر اسلامی و از این دست محصولات ممنوع می‌باشد. لذا موارد مجاز برای واردات باید کالاهایی هستند که خلاف قوانین و شرع اسلام نباشند.

2- کالاهای مجاز و ممنوعه وارداتی | تسلیحات نظامی و اطلاعاتی

واردات انواع مختلف سلاح و یا سایر مهمات جنگی نظیر فشنگ و باروت و… ممنوع است. به دلیل این که وارد کردن اسلحه موجب صلب آرامش و امنیت مردم می‌شود. تنها مرجعی که برای وارد کردن این کالاها صالح است وزارت دفاع است. لذا برای وارد کردن اسلحه وزارت دفاع باید موافقت داشته باشد و همچنین واردات با پشتیبانی نیرو‌های مسلح انجام گیرد.

علاوه بر اسلحه، واردات دستگاه‌‌هایی که برای شنود و رمزگذاری از آن‌ها استفاده می‌شود و یا دستگاه‌هایی که برای فیلم‌برداری و عکاسی هوایی مورد استفاده است نیز باید با نظارت و تایید وزارت دفاع و سازمان اطلاعات انجام گیرد. برای وارد کردن دستگاه‌های فرستنده و گیرنده نیز باید تایید و مجوز از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات وجود داشته باشد.

3- مواد مخدر

واردات انواع مواد مخدر و روان‌گردان همچنین مواد اولیه که از آن برای ساخت مواد مخدر استفاده می‌شود ممنوع می‌باشد. البته در صورت موافقت وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی واردات این موارد امکان پذیر خواهد بود.

4- شئونات اسلامی و عرف جامعه

واردات محصولاتی نظیر صدا و تصاویر ضبط شده یا مجلات و کتاب‌ها و روزنامه‌هایی که خلاف شئونات اسلامی و عرف جامعه باشند ممنوع است. تشخیص این امر بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌باشد. همچنین واردات محصولاتی که دارای علامت یا عباراتی خلاف نظم عمومی و عفت عمومی باشد نیز ممنوع است.

5- کالاهای مجاز و ممنوعه وارداتی | شرایط اقتصاد

در زمینه واردات کالاهای اقتصادی می‌توان به واردات ممنوعیت کالاهایی نظیر بلیت‌های قرعه‌کشی یا به اصطلاح لاتاری اشاره کرد. همچنین واردات اسکناس‌های خارجی، تمبرها و برچسب‌های تقلبی خارجی نیز ممنوع می‌باشد. برخی کالا‌ها نیز به دلیل ویژگی‌های ظاهری ممکن است موجب فریب خریداران و مصرف کنندگان شود.

بنابراین واردات این دسته از کالاها که موجب برداشت اشتباه خریداران در زمینه تولید کننده یا محل تولید محصول و یا برداشت اشتباه در مشخصات ضروری کالا می‌شود ممنوع است. زیرا ممکن است موجب ایجاد انگیزه برای افرادی سوءاستفاده گر که قصد فریب مردم را دارند گردد. البته در صورتی که با نظارت و تایید گمرک موارد فریب این محصولات از بین برود امکان واردات آن محصول وجود دارد.

6- حمایت داخلی

واردات برخی از کالاها نیز به جهت حمایت از تولیدات داخلی و پیشرفت صنعت و اقتصاد کشور ممنوع شده اند. به عنوان مثال کالاهای خوراکی نظیر کره، پنیر، ژامبون و آرد یا کالاهای مربوط به لوازم آشپزخانه مانند سینک، هود یا برخی لوازم کشاورزی و صنایع چوبی مثل مبلمان و… وارداتشان ممنوع است. لازم به ذکر است که مطابق ماده 127 قانون گمرک برخی کالاها باید از نظر بهداشتی، ایمنی و محیط زیستی مورد بررسی قرار گیرند. این کالاها تنها پس از تایید مقامات ذی‌صلاح امکان واردات و ترخیص‌شان از گمرک ایجاد خواهد شد.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی و تجاری می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

علت سیاست دولت‌ها برای مجاز یا ممنوع کردن برخی کالاهای وارداتی چیست ؟

معمولاً دلیل این سیاست‌ها تقویت تولیدات و پیشرفت صنایع داخلی و کنترل و تثبیت قیمت‌ها و وضع بازار است.

شرایط ممنوعیت کالاهای وارداتی چیست ؟

ماده 122 قانون گمرک شرایط کالا‌هایی که واردات آن‌ها ممنوع است را برمی‌شمارد. شرایطی نظیر خلاف شئونات اسلامی بودن، تسلیحات نظامی، مواد مخدر و موارد دیگر که در متن مقاله به آن‌ها اشاره شده است.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: کالاهای مجاز و ممنوعه وارداتی





:: برچسب‌ها: کالاهای مجاز و ممنوعه وارداتی ,
:: بازدید از این مطلب : 200
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 9 آذر 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: