نوشته شده توسط : vakiel

یکی از رسوم دیرینه ازدواج ایرانیان مهریه زوجه است. خانواده‌ها پیش از ازدواج در مورد مهریه با هم توافقاتی می‌کنند. قانون از توافقات زوجین در مورد میزان و نحوه پرداخت مهریه حمایت می‌کند. مهریه بر اساس نحوه پرداخت انواع مختلفی دارد از جمله مهریه عندالمطالبه، عندالاستطاعه و…. در این مقاله به یکی از انواع مهریه به نام مهریه عندالاستطاعه می‌پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مهریه عندالمطالبه کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

مهریه و انواع آن

مهریه مالی است که در مقابل اجازه زوجه برای تمتع جنسی، شوهر به او پرداخت می‌کند. مهریه باید مالیت داشته باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع مهریه کلیک کنید.

مهریه از لحاظ زمان وصول به نوع تقسیم می‌شود:

1/ مهریه عندالمطالبه: همانطور که از نام این مهریه مشخص است هر زمان که زن مهریه را طلب کند شوهر ملزم به پرداخت مهریه است.

2/ مهریه عندالاستطاعه: در این نوع از مهریه هر زمان که شوهر توان مالی داشته باشد مهریه به زن پرداخت می‌شود.

برای زوجین این امکان وجود دارد که حتی بعد از عقد نوع مهریه خود را تغییر دهند. به فرض مثال اگر مهریه عندالمطالبه است با هم توافق می‌کنند و مهریه را را عندالاستطاعه قرار می‌دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد قانون مهریه کلیک کنید.

مهریه عندالاستطاعه

هنگامی که مهریه عندالاستطاعه باشد پرداخت مهریه زمانی صورت می‌گیرد که شوهر توان مالی برای پرداخت آن داشته باشد. طلب کردن مهریه از سوی زن تاثیری ندارد بلکه آنچه در پرداخت مهریه مهم است استطاعت مالی شوهر است. به طور مثال مهریه در عقد نامه 100 سکه تعیین می‌شود. زوجین با هم توافق می‌کنند که مهریه عندالاستطاعه باشد. زوجه فقط زمانی که شوهر توان مالی پرداخت 100 سکه را داشته باشد می‌تواند مهریه خود را بگیرد.

ثبت مهریه عندالاستطاعه

بر اساس بخشنامه صادره از سوی ریاست سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و معاون رئیس قوه قضائیه در صورت عندالاستطاعه بودن مهریه سردفتران موظف هستند در موقع ثبت واقعه ازدواج، عندالاستطاعه بودن مهر را به صورت شرط ضمن عقد ثبت کنند.

قبلا در عقدنامه دو بند «الف » و «ب» بود اما بر اساس این بخشنامه بند «ج» نیز به عقدنامه اضافه می‌شود. بند « ج» به صورت زیر نوشته می‌شود:

نحوه پرداخت صداق:

  1. میزان………………………………………… بر عهده شوهر است که عندالمطالبه به زن پرداخت نماید. امضا زوج:…………. امضا زوجه:………….
  2. میزان………………………………………………………بر عهده شوهر است که در صورت بهره‌مندی از توان مالی به زن پرداخت بنماید. امضا زوج:………..امضا زوجه:………….

بدیهی است که زوجین بر اساس توافق خود یکی از این دو را امضا می‌کنند مگر اینکه با هم توافق کرده باشند که بخشی از مهریه عندالاستطاعه و بخشی عندالمطالبه باشد. در این صورت هر دو بخش به میزان توافق شده امضا می‌گردد.

نحوه وصول مهریه عندالاستطاعه

در مورد وصول مهریه عندالاستطاعه باید همان روند همیشگی را طی کرد. یعنی از طریق دادگاه و یا اداره ثبت که شرح راه‌های مطالبه مهریه در مقاله‌ای جداگانه آمده است.

البته در این جا یک مرحله دیگر هم باید اضافه کرد. اگر شوهر بپذیرد که توان مالی برای پرداخت مهریه را دارد که مشکلی ایجاد نمی‌شود. اما اگر شوهر اعلام نماید که مالی برای پرداخت مهریه ندارد و عمدتا هم به این صورت است در این جا زن باید استطاعت مالی شوهر را اثبات نماید. زن باید مدارکی را به دادگاه ارائه دهد مبنی بر اینکه شوهر دارای اموال و املاک است و مشکلی در پرداخت مهریه ندارد. از طریق استعلام به دستور دادگاه یا استعلام اداره ثبت به راحتی لیست اموال شوهر معلوم می‌گردد. البته زمانی که زن مدارک و اسناد دارایی شوهر را داشته باشد همین مدارک کفایت می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اجرا مهریه کلیک کنید.

گاهی پیش می‌آید که شوهر توان مالی دارد اما اموال خود را برای فرار از پرداخت مهریه از دسترس خارج می‌کند و یا حتی اموال را به نام دیگری می‌کند. در این صورت بار اثبات این امر که معاملات شوهر برای فرار از پرداخت مهریه بوده نیز بر دوش زن می‌افتد.

برای حل پیچیدگی‌های وصول مطالبه مهریه عند‌الاستطاعه کمک گرفتن از وکیل می‌تواند یک امتیاز محسوب شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد دادخواست مهریه کیلیک کنید.

سوالات متداول

چه زمانی می‌توان مهریه عند‌الاستطاعه را گرفت ؟

دریافت مهریه عند‌الاستطاعه منوط به توان مالی شوهر است. یعنی زمانی می‌توان مهریه را گرفت که شوهر توان مالی دارد.

چگونه مهریه عند‌الاستطاعه را بگیریم ؟

از طریق اداره ثبت یا دادگاه خانواده می‌توانید اقدام کنید.

گروه وکیل دات کام پاسخگوی سوالات شما در رابطه با مهریه عند‌الاستطاعه می‌باشد. می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی یا آنلاین وکیل دات کام در خصوص وصول مهریه عند‌الاستطاعه بهره بگیرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مهریه عند‌الاستطاعه، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مهریه عند‌الاستطاعه پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 





:: برچسب‌ها: مهریه عندالاستطاعه ,
:: بازدید از این مطلب : 237
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 19 آبان 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: