مدارک لازم برای ثبت ازدواج دائم و موقت
نوشته شده توسط : vakiel

مدارک لازم برای ثبت ازدواج کدامند ؟ هدف از ازدواج و تشکیل خانواده رسیدن به پایداری و ثبات است که این امر آثار حقوقی مهمی را در زندگی زوجین ایجاد می‌کند. بر اساس قانون مدنی پس از عقد نکاح حقوق و تکالیفی برای زوجین ایجاد می‌شود که با ثبت ازدواج مسلم و قطعی می‌شود. موارد درج شده در سند ازدواج با ثبت آن اعتبار می‌یابد و از بروز اختلافات جلوگیری می‌کند و اثبات حقوق زوجین را سهولت می‌بخشد. ثبت ازدواج در دفاتر رسمی ثبت طلاق و ازدواج صورت می‌گیرد و حضور زن و مرد برای ثبت آن الزامی است. در این مقاله به الزامی بودن ثبت عقد نکاح دائم و همچنین مدارک لازم برای ثبت نکاح دائم و موقت می‌پردازیم. برای کسب اطلاعات دقیق در مورد ثبت ازدواج کلیک کنید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: مدارک لازم برای ثبت ازدواج دائم و موقت

ثبت ازدواج دائم و موقت

ثبت ازدواج دائم الزامیست همانطور که در ماده ۱۱۲۰ ق.م چنین بیان شده است که ثبت ازدواج دائم برای حفظ بنیان و کیان خانواده الزامی است و اگر مردی اقدام به ازدواج دائم بدون ثبت رسمی آن کند، به مجازات حبس تعزیری تا یک سال محکوم می‌گردد. همچنین در قانون حمایت از خانواده آمده است که مردی که ازدواج دائم را ثبت نکند، علاوه بر اجبار او به ثبت واقعه به صورت رسمی، به جزای نقدی درجه پنج یا حبس تعزیری درجه هفت نیز محکوم می‌گردد.

بیشتر بخوانید : ثبت ازدواج دائم

همانطور که در بالا اشاره شد قانونگذار تنها ثبت ازدواج دائمی را الزامی دانسته است و برای عدم ثبت آن مجازات در نظر گرفته است. بنابراین ثبت ازدواج موقت لزومی ندارد و تنها خواندن صیغه محرمیت و ایجاب و قبول طرفین برای بسته شدن این عقد کافی است. اما گاهی زن و مردی که قصد ازدواج موقت دارند بنا به دلایلی چون مطمئن شدن از صحت ازدواج، پیشگیری از بروز اختلافات ناشی از عدم ثبت نکاح و همچنین آسان‌تر شدن اثبات حقوق زوجین تصمیم می‌گیرند که ازدواجشان را در دفاتر رسمی ازدواج و طلاق ثبت کنند. البته باید توجه داشت ازدواج موقت در شاسنامه ثبت نمی‌گردد.

بیشتر بخوانید : ثبت ازدواج موقت

برای ثبت ازدواج دائم و موقت، علاوه بر حضور زن و مرد و شاهدان آن‌ها در محضر، به یک سری مدارک نیز نیاز است که در ادامه آن‌ها را نام می‌بریم.

مدارک مورد نیاز برای ثبت ازدواج دائم

ثبت ازدواج دائم الزامی است و وجود افراد و مدارک زیر برای ثبت آن در دفاتر رسمی ثبت ازدواج و طلاق نیاز است:

۱- شناسنامه عکس دار و کپی از صفحات اول و دوم آن‌ها.

۲- کارت ملی زوجین و کپی آن‌ها.

۳- جواب آزمایش ازدواجی که از صدور آن بیش از یک ماه نگذشته باشد.

آزمایش ازدواج برای اطمینان یافتن از سلامتی طرفین است و مواردی مانند آزمایش تالاسمی، هموفیلی، اعتیاد و بیماری‌های مقاربتی، واکسن کزاز و… را در بر می‌گیرد.

۴- حضور پدر و جد پدری و یا وکیل آنان، همچنین شناسنامه و کارت ملی آنان در صورتی که زن دوشیزه باشد الزامی است. اگر پدر زوجه فوت کرده باشد گواهی فوت او و حضور جد پدری یا وکیل او لازم است.

۵- طلاق نامه و یا گوهی فوت شوهر در صورتی که زن دوشیزه نباشد. در این صورت حضور پدر و جد پدری و رضایت آنان نیاز نیست.

۶- حضور سه شاهد عاقل و بالغ جهت امضای سند ازدواج.

مدارک لازم برای ثبت ازدواج موقت

ثبت ازدواج موقت الزامی نیست اما در صورت تصمیم گیری زوجین مبنی بر ثبت آن در دفاتر رسمی ثبت ازدواج یا همچنین در موارد الزامی ثبت نکاح موقت وجود مدارک زیر نیاز است:

۱- شناسنامه عکس دار و کپی از صفحات اول و دوم آن‌ها.

۲- کارت ملی و کپی آن‌ها.

۳- در صورت دوشیزه بودن زن به حضور پدر یا جد پدری یا وکیل آن‌ها همراه شناسنامه یا کارت ملی آن‌ها نیاز است و در صورت فوت پدر زوجه گواهی فوت ایشان باید آورده شود.

۴- در صورت باکره نبودن زوجه نیازی به حضور پدر و جد پدری و همچنین رضایت آن‌ها نیست.

بیشتر بخوانید : وکالت در ازدواج

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مدارک لازم برای ثبت ازدواج دائم و موقت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مدارک لازم برای ثبت ازدواج دائم و موقت پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: مدارک لازم برای ثبت ازدواج دائم و موقت





:: برچسب‌ها: مدارک لازم برای ثبت ازدواج دائم و موقت ,
:: بازدید از این مطلب : 253
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 12 آبان 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: