عدم ثبت نکاح موقت و ضمانت اجرای آن
نوشته شده توسط : vakiel

یکی از انواع ازدواج که تنها در فقه امامیه رواج دارد ازدواج موقت یا عقد منقطع است. در این نوع از نکاح که از نام آن مشخص است طرفین عقد برای مدت زمان محدود و مشخصی با یکدیگر پیوند می‌بندند. حتی تعیین زمان از شرایط صحت این عقد است. در ضمن صیغه عقد موقت طرفین عقد با یکدیگر توافق می‌کنند در مدت زمان معین مثلا ۶ ماه یا یک سال و یا حتی یک ساعت در برابر میزان مهریه‌ای مشخص با یکدیگر ازدواج کنند و به تبع آن رابطه زناشویی داشته باشند. در مواردی مرد مجبور به ثبت ازدواج موقت است که در ادامه به نحوه ثبت و پروسه رسیدگی به شکایت از عدم ثبت نکاح موقت می‌پردازیم.
برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: عدم ثبت نکاح موقت و ضمانت اجرای آن

 

آثار عقد موقت

در عقد موقت شوهر بار مسئولیت کمتری را دارد. به طور مثال شوهر وظیفه‌ای برای پرداخت نفقه به زوجه ندارد. در صورت فوت هر یک از زوجین، دیگری از او ارثی نمی‌برد. البته فرزندی که حاصل این ازدواج است از والدین خود ارث می‌برد.

در ازدواج موقت مرد نمی‌تواند زن را از اشتغال محروم نماید. مرد حق تعیین محل سکونت را ندارد. البته بر خلاف تمام این موارد می‌توان در عقد موقت به توافق رسید.

ثبت ازدواج موقت

ماهیت عقد موقت عموما برای برطرف کردن نیاز جنسی است همچنین در برخی خانواده‌ها برای آشنایی بیشتر زوجین و شرعی بودن وقت گذرانی ایشان با هم صیغه جاری می‌گردد. هدف از ازدواج موقت بر خلاف ازدواج دائم تمتع جنسی یا آشنایی بیشتر است نه الزاما تشکیل خانواده و ادامه نسل بشر. شاید بر اساس این ماهیت نکاح موقت است که لزومی برای ثبت ازدواج موقت وجود ندارد.

در قانون فقط مرد ملزم به ثبت ازدواج دائم شده است و در مورد ثبت ازدواج موقت هیچ اجبار قانونی وجود ندارد. البته در برخی از موارد خاص است که باید ازدواج موقت ثبت گردد. از جمله : 1/ باردار بودن زوجه 2/ توافق طرفین 3/ شرط ضمن عقد.

بدیهی است هنگامی که زوجه باردار باشد برای حفظ و صیانت حریم خانواده باید واقعه ازدواج ثبت گردد. همچنین همانطور که پیش از این گفته شد مانند سایر عقود طرفین می‌توانند بر سر برخی مسائل با یکدیگر توافق کنند. در عقد موقت هم این امکان وجود دارد که طرفین در ضمن عقد با یکدیگر توافق نمایند و ثبت ازدواج را در قالب یک شرط در عقد قرار بدهند.

دادخواست ثبت ازدواج موقت | شکایت از عدم ثبت نکاح موقت

مراحل ثبت ازدواج موقت با مراحل ثبت ازدواج دائم یکسان است. همان مراحل برای ثبت دادخواست طی می‌شود. برای کسب اطلاعات کامل در خصوص روند رسیدگی و ادله اثبات دعوای ثبت ازدواج کلیک نمایید.

البته در این جا یک مرحله دیگر اضافه می‌شود و آن این که باید اثبات گردد که لزوم ثبت واقعه ازدواج موقت وجود دارد. به طور مثال آزمایش مثبت بارداری زوجه و یا اقرار شوهر مبنی بر اینکه با زن برای ثبت ازدواج توافق کرده است موجود باشد.

زن می‌تواند دادخواست خود را در دادگاه خانواده پیگیری نماید یا از طریق دادسرا اقدام کند.

ضمانت اجرای عدم ثبت نکاح موقت

در صورتی که مرد ملزم به ثبت واقعه عقد موقت باشد و از این کار امتناع کند قانون با او برخورد می‌کند. بر اساس ماده 49 قانون حمایت از خانواده اگر مرد در موارد الزامی ثبت نکاح موقت از ثبت آن امتناع کند علاوه بر اینکه ملزم به ثبت واقعه می‌شود به جزای نقدی درجه پنج یا حبس تعزیری درجه هفت محکوم می‌شود. جزای نقدی درجه پنج معادل هشتاد میلیون (80000000) ریال تا یکصد و هشتاد میلیون (180000000) ریال و حبس تعزیری درجه هفت معادل نود و یک روز تا شش ماه است.

همچنین در قانون مجازات اسلامی ماده 645 عدم ثبت واقعه ازدواج جرم انگاری شده است و در صورتی که مرد ازدواج را ثبت نکند زن می‌تواند از او در دادگاه کیفری شکایت کند. بر اساس این ماده مجازات عدم ثبت نکاح مجازات حبس تعزیری تا یک سال را به همراه دارد. البته باید توجه داشت که این قانون مربوط به سال 1375 است و اکنون نسخ گردیده است. همچنین با تصویب قانون خانواده مصوب 1391 بر اساس این قانون عمل می‌شود و مجازات مرد بر اساس این قانون صورت می‌گیرد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص ضمانت اجرای عدم ثبت ازدواج موقت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون ضمانت اجرای عدم ثبت ازدواج موقت پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: عدم ثبت نکاح موقت و ضمانت اجرای آن





:: برچسب‌ها: عدم ثبت نکاح موقت و ضمانت اجرای آن ,
:: بازدید از این مطلب : 251
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 تير 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: