تبدیل بنچاق به سند تک برگ
نوشته شده توسط : vakiel

نخستین قانون مربوط به ثبت اسناد و املاک کشور در 26 اسفند سال 1310 به تصویب رسید که در سال‌‌‌‌‌های بعد به آن اصلاحات و الحاقاتی افزوده شد. بی‌شک تصویب‌‌‌‌‌‌‌ این قانون سبب سامان یافتن اسناد مالکیت و ‌ایجاد تغییر در شکل آن‌ها گردید. در قدیم اسناد همگی به شکل دستی تالیف می‌شدند به طوری که اشخاص در هنگام معامله یک ملک روی یک برگه کاغذی‌‌‌‌‌‌‌ این موضوع را ‌‌‌‌می‌نوشتند و‌‌‌‌‌‌‌ این برگه به امضای کدخدا و شاهدان ‌‌‌‌می‌رسید. به‌‌‌‌‌‌‌ این اسناد بنچاق گفته ‌‌‌‌می‌شده است. اما قطعا اکنون بنچاق‌‌‌‌‌ها برای اثبات مالکیت کارایی نداشته و اشخاص فقط باید سند رسمی تنظیم کنند تا مالکیت آن‌ها را نشان دهد. در‌‌‌‌‌‌‌ این مطلب به بررسی تبدیل بنچاق به اسناد رسمی و علی الخصوص سند تک برگی می‌پردازیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: تبدیل بنچاق به سند تک برگ

تبدیل بنچاق به سند تک برگی

با توجه به قوانین جدید ثبتی بنچاق برای معاملات املاک و نقل و انتقال کافی نمی‌باشد و در صورتی که اشخاص بخواهند ملکی را معامله کنند باید سند رسمی تنظیم شود. از همین رو بنچاق نیز باید تبدیل به سند رسمی گردد. اشخاصی که برای اثبات مالکیت خود بنچاق دارند باید آن را تبدیل به سند تک برگی بکنند. قطعا انجام دادن‌‌‌‌‌‌‌ این کار نیاز به تخصص دارد و زمان‌بر نیز ‌‌‌‌می‌باشد. شما ‌‌‌‌می‌توانید برای‌‌‌‌‌‌‌ این منظور با وکلای وکیل دات کام در ارتباط باشید و از خدمات حقوقی وکیل دات کام بهره ببرید. برای آشنایی با ویژگی های سند تک برگی کلیک کنید.

بنچاق چیست ؟

بنچاق کلمه‌ای با ریشه ترکی ‌‌‌‌می‌باشد. در قدیم بنچاق سندی بود برای اثبات مالکیت که توسط باسوادان و کاتبین نگارش می‌گشت سپس به مهر و امضای علمای دین و اشخاص معتمد ‌‌‌‌می‌رسید. این اسناد نشان دهنده معامله ملک بودند و‌‌‌‌‌‌‌ این که شخصی صاحب یک ملک ‌‌‌‌می‌باشد.

پس از تصویب قانون ثبت کاربرد بنچاق تغییر کرد و تبدیل به سندی شد که در آن جزئیات ملک مانند تلفن‌‌‌‌‌، برق و… ثبت ‌‌‌‌می‌شود. در واقع بنچاق خلاصه سند ‌‌‌‌می‌باشد.

مدارک مورد نیاز برای تبدیل بنچاق به سند

  • اصل سند منگوله دار در صورت وجود داشتن.
  • اطلاعات ملک مانند آدرس و کد پستی.
  • اطلاعات شخصی مالک مانند کد ملی و در صورتی که خریدار جدید مالک ملک باشد اطلاعات شخصی خریدار.
  • بنچاق ملک به همراه تکمیل فرم خلاصه معامله ملک.
  • فرم درخواست سند تک برگی.

مراحل تبدیل بنچاق به سند تک برگی

قطعا برای خریدن یا فروختن یک ملک باید سند تک برگی داشته باشید از همین رو برای تبدیل بنچاق به سند مراحل زیر را باید طی کنید. برای آشنایی با راه های جلوگیری از جعل سند تک برگی کلیک کنید.

مراجعه به دفتر اسناد رسمی‌

برای گرفتن سند تک برگی دارنده بنچاق یا طرفین معامله باید به دفتر اسناد رسمی مراجعه نمایند.

استعلام از سابقه ملک‌‌‌‌‌

در اولین گام باید از سازمان اسناد و املاک کشور در خصوص وضعیت ملک استعلام نمود. در‌‌‌‌‌‌‌ این استعلام مشخص ‌‌‌‌می‌شود که سند آزاد است یا در بازداشت و توقیف ‌‌‌‌می‌باشد. فقط در صورتی امکان معامله ملک وجود دارد که آزاد باشد و در رهن یا بازداشت نباشد.

استعلام معمولا دو روز طول می‌کشد و هزینه آن بر اساس تعرفه‌‌‌‌‌های از قبل تعیین شده است.

تسویه بدهی با شهرداری

باید عوارض شهرداری برای ملک پرداخت شود. در واقع برای ملک نیاز به گرفتن گواهی پایان کار است و‌‌‌‌‌‌‌ این گواهی فقط زمانی صادر ‌‌‌‌می‌شود که عوارض شهرداری پرداخت شده باشد. ملک نباید به شهرداری بدهکار باشد.

تسویه با دارایی

در گام بعدی باید مالیات ملک پرداخت شود. اگر ملک به دارایی بدهکار باشد امکان گرفتن سند تک برگی و نقل و انتقال وجود ندارد.

گرفتن تائیدیه اداره تامین اجتماعی‌‌‌‌‌

این تاییدیه برای املاک تجاری و صنعتی است و در خصوص املاک مسکونی با کاربری عادی نیازی به گرفتن تاییدیه نیست. اشخاص در صورت انتقال املاک تجاری و صنعتی مانند کارگاه باید تسویه حساب از اداره تامین اجتماعی هم داشته باشند.

انتقال سند در دفترخانه

از طریق دفترخانه، نامه الکترونیکی نقل و انتقال ملک برای اداره ثبت ارسال می‌گردد. در‌‌‌‌‌‌‌ این نامه کلیه سوابق ملک و خلاصه نقل و انتقال‌‌‌‌‌های آن ثبت ‌‌‌‌می‌شود.

مراجعه به اداره ثبت‌‌‌‌‌ | مراحل تبدیل بنچاق به سند تک برگی

در‌‌‌‌‌‌‌ این مرحله مالک به اداره ثبت مراجعه می‌کند. فرم درخواست مبنی بر صدور سند تک برگی را تکمیل نموده و آن را همراه با اصل سند قبلی‌‌‌‌‌، مدارک لازم و تمام استعلامات و برگه‌‌‌‌‌های تصفیه و فیش پرداخت هزینه به اداره ثبت ارائه ‌‌‌‌می‌دهد. تمام هزینه‌های اداره ثبت بر اساس تعرفه ‌‌‌‌می‌باشد. برای اطلاع از تعرفه ‌‌‌‌می‌توانید به سایت سازمان ثبت مراجعه نمایید.

باجه پست اداره ثبت‌‌‌‌ | مراحل تبدیل بنچاق به سند تک برگی

در آخرین گام باید به باجه پست مراجعه نمایید و در آن جا خودتان سند تک برگی را تحویل بگیرید یا‌‌‌‌‌‌‌ اینکه سند از طریق پست ارسال ‌‌‌‌می‌گردد.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

 

 

سوالات متداول

آیا بنچاق‌‌‌‌‌های قدیمی باید به سند تک برگی تبدیل شوند ؟

بله برای هرگونه نقل و انتقال ملک نیاز به سند تک برگی هست که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

چگونه بنچاق را به سند تک برگی تبدیل کنیم ؟

برای‌‌‌‌‌‌‌ این کار باید ابتدا تسویه‌‌‌‌‌های ملک را انجام دهید و سپس به اداره ثبت مراجعه نمایید که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

هزینه تبدیل بنچاق به سند چه میزان است ؟

هزینه بر اساس تعرفه‌‌‌‌‌های اعلام شده از سوی سازمان ثبت متغیر است که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

برای تبدیل بنچاق به سند چه مدارکی نیاز است ؟

مدارک هویتی خریدار و مالک اصل بنچاق و اسنادی دیگر که در مطلب به تفصیل توضیح داده شده است.

برای دریافت پاسخ سوالات خود و مشاوره حقوقی در مورد بنچاق و تبدیل آن به سند تک برگی می‌توانید از خدمات مشاوره آنلاین و تلفنی وکیل دات کام استفاده نمایید. همچنین با عضو شدن در کانال تلگرام وکیل دات کام از جدیدترین مطالب حقوقی مطلع شوید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تبدیل بنچاق به سند تک برگی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون تبدیل بنچاق به سند تک برگی پاسخ دهند.

 

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: تبدیل بنچاق به سند تک برگ





:: برچسب‌ها: تبدیل بنچاق به سند تک برگ ,
:: بازدید از این مطلب : 161
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 تير 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: