شکایت از مغازه دار بدون جواز
نوشته شده توسط : vakiel

شکایت از مغازه دار ممکن است در اثر هر نوع نارضایتی از طرف مشتری و یا سایر افرادی که با مغازه دار مراوده دارند، پیش بیاید. صاحبان مشاغل و کسب و کارها برای شروع قانونی فعالیت اقتصادی خود حتماً باید جواز کسب دریافت کنند تا اجازه کار و اعتبار کسب کنند. گاهی ممکن است میان مشتری و مغازه‌دار و یا برای خود کسب و کار مشکلاتی به وجود بیاید که نیازمند حمایت قانونی باشند. با دارا بودن جواز کسب هم مصرف‌کننده و هم صاحبان مشاغل از حمایت‌های قانونی برخور خواهند شد. اما اگر یک مغازه و کسب و کار جواز کسب نداشته باشد چه می‌شود؟ مشتری در حالتی که مغازه جواز کسب ندارد چه می‌تواند بکند؟

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: شکایت از مغازه دار بدون جواز

شکایت از مغازه دار بدون جواز

شهروندان برای شکایت از یک مغازه دار و کسب و کار می‌توانند در ابتدا از دارا بودن جواز کسب مغازه‌دار اطمینان پیدا کنند. در صورت تردید مشتریان به صحت جواز کسب می‌توانند از اتحادیه مربوطه آن استعلام نمایند. اگر کسب و کار مذکور اتحادیه نداشته باشد مشتریان می‌توانند از سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و اداره نظارت بر امور اصناف اقدام به گرفتن استعلام از جواز کسب نمایند. البته صاحبان مشاغل موظف هستند که جواز کسب خود را در محلی قرار دهند تا برای تمامی مراجعه‌کنندگان قابل رؤیت باشد.

در صورتی که شهروندان از دارا نبودن جواز کسب یک مغازه اطمینان کنند و یا از قصد شکایت از مغازه را داشته باشند راحت‌ترین راه اطلاع به وزارت بازرگانی از طریق سامانه 124 است. وزارت بازرگانی در واقع وظیفه نظارتی دارد. البته برای شکایت در موارد مثل گران‌فروشی یا تقلب در کسب مرجع مناسب برای شکایت کردن سازمان تعزیرات حکومتی است.

مجازات نداشتن جواز کسب چیست؟

مغازه دار‌ها و صاحبان مشاغل باید بدانند عدم دریافت جواز کسب تخلف از قانون است. طبیعتاً این عمل متخلفانه مجازاتی به دنبال دارد. بنابراین اگر شخصی بدون طی مراحل قانونی و بدون دریافت جواز کسب، شروع به فعالیت اقتصادی نمایند مجازات می‌شوند. قانون‌گذار ضمانت اجراهای متنوعی را برای این تخلف پیش‌بینی کرده است. این ضمانت اجراها شامل، پلمپ محل کسب، جریمه نقدی و تعطیلی موقت یا دائم محل کسب می‌شود. علاوه بر این جریمه‌ها می‌توان مسئولیت‌های مدنی و کیفری مغازه‌‌داران را اضافه نمود. پس اگر هنوز اقدام به دریافت جواز کسب نکرده‌اید، کلیک کنید.

موارد باطل شدن جواز کسب

در موارد مختلفی امکان باطل شدن جواز کسب وجود دارد. برخی از موارد باطل شدن جواز کسب توسط دادگاه انجام می‌گیرد و به علت انجام تخلفاتی است که وصف مجرمانه دارند. اما علاوه بر دادگاه‌ها، اتحادیه‌ها یا اداره اماکن نیروی انتظامی و یا سازمان تعزیرات حکومتی نیز می‌توانند حکم به ابطال جواز کسب بدهند. البته اگر در این موارد صاحب جواز اعتراضی به ابطال جواز کسب داشته باشد می‌تواند جهت احقاق حق خود به مرجع قضایی صالح مراجعه و طرح شکایت نمایند.

شکایت از مغازه دار

اگر متصدی یک کسب و کار تخلفی انجام دهد ممکن است به اموال یا سلامتی مصرف‌کنندگان خسارت وارد شود. گاهی ممکن است مغازه‌دار با فریب و نیرنگ از مشتری کلاهبرداری کند. در چنین مواردی برای مغازه‌دار مسئولیت مدنی و کیفری ایجاد می‌شود. مشتری متضرر می‌تواند به دادسرای عمومی که در حوزه آن جرم واقع شده یا دادگاه عمومی که محل اقامت مغازه‌دار است مراجعه نماید. متضرر با اثبات ادعای خود می‌تواند خسارت و کیفر لازم را طلب نماید.

چگونه از مغازه دار شکایت کنیم ؟

اولین راه برای شکایت از مغازه دار متخلف اقدام از طریق سامانه ثبت شکایت مردمی است. این سامانه وابسته به سازمان حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان است. البته ترجیح بسیاری از افراد این است که شخصاً به عنوان شاکی خصوصی وارد عمل شوند. در چنین حالتی دو راه پیش روی افراد قرار دارد. مشتریان می‌توانند با یکی از این دو روش شکایت خود را مطرح و از طریق همان مرجع شکایت را پیگیری نمایند. این دو روش طرح شکایت به صنف و طرح شکایت به سازمان تعزیرات حکومتی می‌باشد.

در طرح شکایت به صنف، مشتری می‌تواند به اتحادیه صنف مربوطه مراجعه نماید و از مغازه‌دار شکایت کند. مشتری باید ادله و مدارک و مستندات لازم اعتراض خود را نظیر رسید یا فاکتور خرید به اتحادیه ارائه نماید. همچنین از طریق همین اتحادیه پیگیری‌های شکایت خود را انجام دهد. طرح و پیگیری شکایت در اتحادیه اصناف مراحل آسان‌تر و سریع‌تری نسبت به شکایت از طریق سازمان تعزیرات دارد.

اگر شکایت در اتاق اصناف به نتیجه نرسد امکان طرح شکایت در سازمان تعزیرات حکومتی نیز وجود دارد. پس از ده روز کاری پیگیری شکایت در اتاق اصناف وقتی پرونده به نتیجه نرسد، به سازمان تعزیرات حکومتی ارجاع داده می‌شود. رسیدگی به پرونده شکایات در این مرحله تقریباً دو هفته زمان نیاز دارد. در نهایت در صورت اثبات تخلف مغازه‌دار برای این سازمان، از متهم خواسته می‌شود به سازمان مراجعه و توضیحات لازم را ارائه نماید. متهم در چنین شرایطی حق اعتراض دارند و می‌تواند در دفاع خود مدارک و مستنداتی ارائه نماید.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

سؤالات متداول

برای اطمینان از صحت جواز یک مغازه چه می‌توان کرد؟

در صورت تردید مشتریان به صحت جواز کسب می‌توانند از اتحادیه مربوطه آن و یا سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و اداره نظارت بر امور اصناف اقدام به گرفتن استعلام از جواز کسب نمایند

با چه روش‌هایی می‌توان از مغازه بدون جواز ؟

راحت‌ترین راه اطلاع به وزارت بازرگانی از طریق سامانه 124 است. البته برای شکایت در موارد مثل گران‌فروشی یا تقلب در کسب می‌توان به سازمان تعزیرات حکومتی مراجعه کرد.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: شکایت از مغازه دار بدون جواز





:: برچسب‌ها:  شکایت از مغازه دار بدون جواز ,
:: بازدید از این مطلب : 154
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 20 اسفند 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: