حقوق جنین | حقوق انسان قبل از تولد
نوشته شده توسط : vakiel

موضوعی که در این مقاله مورد بررسی قرار می‌گیرد حقوق جنین است. آن چیزی که در این مبحث اهمیت دارد این است که ابتدا به این سوال پاسخ دهیم که آیا جنین شخصیت حقوقی دارد یا خیر و اگر پاسخ مثبت است این شخصیت حقوقی برای او از چه زمانی مفروض می‌باشد و همچنین شخصیت حقوقی جنین چه آثاری را به دنبال دارد. برای پاسخ به این سوالات به مواد قانون مدنی استناد می‌کنیم چرا که قانون گذار به طور مفصل با بیان نکاتی به این موضوع در قانون پرداخته است که با استناد به این مواد می‌توانیم مستدل و مستند به سوالات پاسخ بدهیم.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع : حقوق جنین | حقوق انسان قبل از تولد

 

شخصیت حقوقی جنین از چه زمانی آغاز می‌شود ؟

اولین سوالی که ممکن است برای هر شخصی در خصوص موضوع مورد بحث ما مطرح شود این است که اصولاً شخصیت حقوقی جنین از چه زمانی آغاز می‌شود. در پاسخ به این سوال باید بیان کنیم که شخصیت حقوقی جنین یا به عبارت دیگر وجود یک انسان از لحاظ حقوقی با متولد شدن آغاز می‌شود. یعنی از زمانی که یک انسان زنده متولد می‌شود می‌توان به طور قاطع بیان کرد که حقوقی برای او در نظر گرفته می‌شود.

زنده متولد شدن

باید حتماً به این نکته توجه کرد که در صورت تحقق شرایطی این امکان وجود دارد که جنین قبل از به دنیا آمدنش از حقوقی برخوردار باشد اما برای تبدیل شدن این حقوق از حالت بالقوه به بالفعل، یک شرط وجود دارد و آن شرط هم زنده به دنیا آمدن آن جنین می‌باشد. در اینجا باید به ماده ۹۵۷ قانون مدنی استناد کنیم در این ماده این نکته به صراحت بیان شده است. در این صورت می‌توان نتیجه گرفت که جنین هم شخصیت دارد. شخصیتی که بالطبع از حقوقی نیز برخوردار می‌شود. برای نمونه مثال می‌توان به مبحث ارث اشاره کرد. زمانی که یک شخص به نفع جنینی که هنوز متولد نشده است وصیت کند در این صورت برای او حقی به وجود می‌آید که در قانون مدنی هم به این مورد اشاره شده است.

نکته‌ای که باید بسیار به آن توجه کرد این است که مطابق آنچه که پیشتر بیان شد برای جنینی که هنوز متولد نشده حق در نظر گرفته می‌شود اما باید بدانیم که حق او یک حق متزلزل است برای اینکه این حق متزلزل ثابت و مستقر شود جنین باید زنده متولد شود.

زمانی که جنین فوراً بعد از تولدش از دنیا برود چه اتفاقی می‌افتد ؟

موقعیتی را تصور کنید که جنین هنوز به دنیا نیامده است و پدر او فوت می‌شود. در این صورت آن جنین از سهم‌الارث برخوردار می‌شود و برخورداری او از سهم‌الارث یک حق متزلزل است این حق زمانی مستقر می‌شود که جنین زنده متولد شود.

برای زنده متولد شدن کافی است که اثبات شود جنین بعد از خروج از رحم مادر یک بار نفس کشیده یا قلبش تپیده تا زنده تلقی شود هر چند که خیلی سریع بعد از تولد فوت کند.

مطالبی که گفته شد مطابق فقه اسلامی است و باید اشاره کنیم که در سایر نظام‌های حقوقی ممکن است شرایط متفاوتی وجود داشته باشد.

حقوق جنین | چه زمانی تعهد به نفع جنین ایجاد می‌شود ؟

نکته حائز اهمیت این است که زمانی تعهد به نفع جنین ایجاد می‌شود که به وجود آمدن او محرز باشد یا به عبارت دیگر نطفه جنین بسته شده باشد. به این دلیل که اگر جنین به وجود نیامده باشد بدیهی است که نمی‌تواند طرف تعهد قرار بگیرد.

متولد شدن جنین در محیط آزمایشگاهی | حقوق جنین

با توجه به پیشرفتی که تکنولوژی و علم داشته است این امکان فراهم شده تا نطفه خارج از رحم مادر و در محیط آزمایشگاهی ایجاد شود و سپس در داخل رحم مادر قرار بگیرد. اما سوالی که در اینجا مطرح می‌شود از این قرار است که اگر جنین تا پایان دوره جنینی در محیط آزمایشگاهی نگهداری شود آیا همچنان شرط زنده متولد شدن او برقرار است یا خیر؟

در پاسخ باید بیان کرد که در صورت تحقق چنین موقعیتی زنده متولد شدن جنین شرط استقرار یافتن اهلیت تمتع است و اهلیت تمتع عبارت است از شایستگی استفاده از حقی که برای یک شخص در نظر گرفته می‌شود و همچنین باید بیان کرد که این شرط در صورتی محقق می‌شود که حداقل مدت ۶ ماه به پایان برسد و دیگر به محیط آزمایشگاه نیازی نباشد. به این دلیل که زنده خارج کردن از محیط آزمایشگاهی مشابه همان زنده متولد شدن است و اگر بخواهیم به زبان ساده‌تر بیان کنیم زمانی که این موضوع اثبات شود که جنینی که در محیط آزمایشگاه بوده به طور مستقل می‌تواند خارج از محیط آزمایشگاه زنده بماند در این صورت از اهلیت تمتع برخوردار می‌شود و می‌تواند از حقوقی که برای او در نظر گرفته شده استفاده کند.

مسئولیت مدنی از غاصب مطالبه کند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوصحقوق انسان قبل از تولد، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون حقوق انسان قبل از تولد پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : حقوق جنین | حقوق انسان قبل از تولد

 




:: برچسب‌ها: حقوق جنین | حقوق انسان قبل از تولد ,
:: بازدید از این مطلب : 594
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 3 شهريور 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: