ثبت لوگو چه مزایایی دارد؟
نوشته شده توسط : vakiel

کسانی که به دنبال راه‌اندازی یک کسب و کار هستند بهتر است به دنبال طراحی و ثبت یک لوگو نیز باشند می‌باشند. به وسیله این لوگو کسب و کار و محصولات این افراد به آسانی شناخته خواهد شد. بنابراین طراحی و ثبت یک لوگو برای کسب و کارها بسیار با اهمیت است. حتی می‌توان گفت در صورت نبود یک لوگو کسب و کار دچار نقصی خواهد بود. اهالی کسب و کار باید بدانند صرف طراحی یک لوگو باعث نمی‌شود که از نظر قانون آن‌ها به عنوان صاحب آن لوگو شناخته شوند. باید توجه داشت تنها با ثبت قانونی لوگو فرد می‌تواند مدعی مالکیت آن باشد و از حمایت‌های قانونی بهره مند شود. برای آشنایی با مدارک لازم برای ثبت لوگو کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی از کارشناسان موسسه وکیل دات کام در خصوص صفر تا صد انجام ثبت‌لوگو با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 
 
 

ثبت لوگو مراحل و شرایط

اولین مرحله برای ثبت‌لوگو طراحی لوگو است. متقاضی می‌تواند برای طراحی لوگوی مورد نظر خود به یک طراح لوگو سفارش دهد. بهتر است در انتخاب طراح دقت شود. طراح باید هم تجربه کافی و هم مهارت کافی در طراحی لوگو داشته باشد. مرحله بعدی مراجعه به سامانه ثبت‌لوگو است. در این مرحله از ثبت‌‌لوگو که به صورت مجازی انجام می‌شود متقاضی باید اطلاعات نظیر اطلاعات فردی خود، اطلاعات مربوط به پرداخت هزینه ثبت‌لوگو و… را در سامانه درج نماید.

مرحله سوم پس از تایید اظهارنامه شروع می‌شود. متقاضی بعد از تکمیل اطلاعات در سامانه ثبت‌لوگو و ارائه اظهارنامه در سایت برای ثبت لوگو باید منتظر کارشناسان برای تایید اظهارنامه باشد. پس از تایید متقاضی باید به صورت حضوری به اداره مالکیت معنوی مراجعه نماید و نسخه فیزیکی مدارکی که در سامانه بارگذاری شده ارائه کند. متقاضی مجدداً باید در انتظار بررسی و تایید مدارک توسط کارشناسان بماند. در صورت عدم تایید مدارک نیز متقاضی امکان اعتراض یا رفع نقص موجود در مدارک را دارد.

مرحله چهارم انتشار آگهی در روزنامه است. متقاضی ثبت‌لوگو بعد از تایید مدارکش توسط کارشناسان باید در روزنامه کثیرالانتشار آگهی ثبت‌لوگو را منتشر نماید. بدین صورت به اطلاع عموم رسانیده می‌‌شود که یک لوگو با مشخصات خاصی به ثبت رسیده است و اگر کسی در این مرحله به ثبت لوگو اعتراضی داشته باشد می‌تواند آن را اعلام نماید.

مرحله آخر دریافت گواهی لوگو است. دارنده این گواهی تا ده سال صاحب لوگوی ثبت شده است. طی این ده سال کسی نمی‌تواند این لوگو را تصاحب نماید و صاحب لوگو از حمایت قانونی در این زمینه بهره‌مند است. پس از گذشت ده سال صاحب لوگو می‌تواند آن را دوباره تمدید نماید. در صورت عدم تمدید هر شخص دیگری می‌تواند اقدام به تصاحب این لوگو نماید.

چرا باید لوگو را ثبت کنیم ؟

کسانی که اقدام به راه‌اندازی یک کسب و کار می‌نمایند به خوبی از اهمیت داشتن یک لوگو مطلع هستند. اما ممکن است برای این افراد این پرسش به وجود بیاید که چرا باید این لوگو را ثبت کنیم و بدین واسطه مجبور به پرداخت هزینه‌هایی شویم؟ آیا نمی‌توان از یک لوگو بدون ثبت آن در اداره مالکیت معنوی استفاده کرد؟

برای دستیابی به پاسخ این سؤال تصور کنید صاحب یک کسب و کار مشهور هستید. شما برای کسب و کار خود یک لوگو طراحی نموده‌اید و از آن بهره می‌برید. اما در این مدت اقدام به ثبت قانونی لوگو نکرده‌اید و بدون ثبت لوگو از آن استفاده می‌کنید. در این شرایط هر شخص یا هر شرکت دیگری می‌تواند بدون اجازه شما از آن لوگو به نفع خود استفاده نماید.

افراد ممکن است به منظور سوء‌استفاده از شهرت شما برای پیشبرد کار خود اقدام به طراحی لوگو مشابه لوگو‌ی شما و یا فراتر از آن دقیقاً از همان لوگوی شما برای فروش محصولات خود استفاده کنند. این مسئله قطعاً به اعتبار و کسب و کار شما آسیب می‌زند و از طرفی شما به راحتی امکان جلوگیری از آن‌ها را نخواهید داشت. بنابراین ثبت‌لوگو در واقع به شما کمک می‌کند از سوءاستفاده برخی افراد سودجو جلوگیری نمایید. برای اطلاع بیشتر با مالکیت معنوی کلیک کنید.

فواید داشتن و ثبت لوگو

داشتن یک لوگو و ثبت‌لوگو در واقع به اهالی یک کسب و کار کمک می‌کند تا به راحتی در بازار هدف خود شناخته شوند. چرا که مردم معمولاً به راحتی یک تصویر یا یک نام ساده را به ذهن می‌سپارند. شناخته شدن کسب و کار در بازار هدف موجب افزایش درآمدی می‌شود. بنابراین داشتن یک لوگو و ثبت‌لوگو که باعث شناخته شدن کسب و کار می‌شود در حقیقت موجب افزایش سود صاحب کسب و کار می‌گردد. طبیعتاً افزایش درآمد هدف هر تاجری است بنابراین همواره توصیه می‌‌شود برای شروع یک کسب حتماً اقدام به ثبت لوگو شود.

باید توجه داشت یک کسب و کار برای آن که بتواند بهره کافی از یک لوگو را ببرد لازم است مدت طولانی از آن استفاده کند. استفاده طولانی مدت از لوگو به دو اصل نیازمند است. اول آن که لوگو به خوبی طراحی شود. برای همین نیز پیش‌تر اشاره کردیم که باید برای انتخاب طراح لوگو دقت شود تا هم مهارت و هم تجربه کافی برای طراحی لوگو را داشته باشد. دومین اصل نیز به ثبت رساندن قانونی آن است که به کسب و کارها امکان استفاده طولانی مدت از یک لوگو را می‌دهد. کسب و کار با ثبت‌لوگو از حمایت‌های قانونی بهره‌مند خواهد شد تا کسی نتواند بدون اجازه مالک لوگو از آن سوء‌استفاده نماید.

خدمات موسسه وکیل دات کام برای ثبت‌لوگو

موسسه وکیل دات کام با گرد هم‌آوری کارشناسان حقوقی و تجاری به شما در مسیر انجام امور مربوط به کسب و کار و حفظ حقوق تان خدمات ارائه می‌دهد. در خصوص ثبت‌لوگو از جمله خدمات این موسسه شامل موارد زیر است؛

مشاوره در خصوص انتخاب نام و طرح لوگو بر اساس ضوابط

طراحی لوگو

انجام امور مربوط به ثبت و تمدید

تنظیم شکایت علیه سوداستفاده گران

انجام کلیه امور مربوط به حفظ حقوق شخص

برای دریافت مشاوره حقوقی از کارشناسان موسسه وکیل دات کام در خصوص صفر تا صد انجام ثبت‌لوگو با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

اولین مرحله برای ثبت لوگو چیست ؟

طبیعتا اولین مرحله برای ثبت‌لوگو طراحی آن است و متقاضی می‌تواند برای طراحی لوگوی مورد نظر خود به یک طراح لوگو سفارش دهد.

چرا باید لوگو را ثبت کنیم؟

در صورت عدم ثبت‌لوگو افراد دیگر می‌توانند با سوءاستفاده از شهرت کسب و کار شما اقدام به طراحی لوگویی مشابه لوگوی‌شما و یا دقیقا همان لوگوی‌شما برای فروش محصولات خود استفاده کنند.

فایده داشتن لوگو چیست؟

داشتن یک لوگو و ثبت آن باعث شناته شدن کسب و کار می‌‌شود در حقیقت موجب افزایش سود صاحب کسب و کار میگردد.





:: برچسب‌ها: ثبت لوگو چه مزایایی دارد؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 172
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 17 بهمن 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: