فوت صاحب پروانه کسب
نوشته شده توسط : vakiel

با فوت صاحب پروانه کسب وراث می‌توانند برای ادامه کار به طور قانونی اقدام به انتقال جواز نمایند. از آنجا که مرگ خبر نمی‌دهد، مسائل زیادی ممکن است پیش بیاید که نحوه ادامه کار را با سوالاتی مواجه نماید. برای مثال گاهی ممکن است پیش از انقضای مدت پروانه کسب صاحب آن فوت شود. در این صورت سرنوشت این پروانه کسب چه می‌شود؟ آیا پروانه کسب با فوت‌صاحب پروانه، ابطال می‌گردد؟ یا اگر یکی از وراث همکاری لازم را نکند چه؟ در ادامه به طور کلی درباره پروانه کسبی که مالکش فوت شده می‌پردازیم. برای آشنایی بیشتر با ضوابط جواز کسب کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 
 
 

فوت صاحب پروانه کسب

برخی از واحد‌های صنفی توسط وراث متوفی اداره می‌گردد. به عبارتی دیگر تصور کنید پدر یک خانواده اقدام به دریافت پروانه کسب می‌نماید و پس از مدتی پدر فوت می‌شود. وارثان می‌توانند تنها برای مدتی کوتاه آن واحد صنفی را با همان پروانه کسب پدر اداره نماید. مدت اعتبار یک پروانه کسب پس از فوت‌صاحب آن تا دو سال می‌باشد. پس از اتمام دوره دوساله وارثان باید به دریافت پروانه کسب به نام خودشان اقدام نمایند. برای آشنایی با نحوه تمدید جواز کسب کلیک کنید.

فوت صاحب پروانه کسب در قانون نظام صنفی

قانون نظام صنفی در حالتی که صاحب پروانه کسب فوت شود وارثان متوفی را صاحب حقوق متعارف مربوط به پروانه کسب می‌شوند. در صورتی که وارثان یا نمایندگان قانونی آن تمایل به ادامه کسب و کار داشته باشند می‌توانند اقدام به دریافت پروانه کسب به نام خودشان نمایند.

البته وارثان باید دارای شرایط فردی تعیین شده در قانون جهت دریافت پروانه کسب باشند. با دارا بودن تمامی شرایط ورثه می‌توانند طی دو سال مهلت قانونی اقدام به اخذ پروانه کسب نمایند. باید توجه داشت که قانوناً پس از گذشت دو سال پروانه کسب متوفی ابطال می‌گردد.

ماده 20 قانون نظام صنفی

قانون نظام صنفی در ماده 20 به فوت‌صاحب پروانه این گونه پرداخته است: «در صورت فوت‌صاحب پروانه کسب، حقوق متعارف ناشی از واحد ‌صنفی متعلق به ورثه است. چنانچه ورثه یا نماینده قانونی آن‌ها مایل باشند، درصورت دارا‌ بودن شروط فردی، می‌توانند ظرف مدت دو سال نسبت به اخذ پروانه کسب با رعایت ‌مقررات اقدام کنند. پس از انقضای مهلت مقرر پروانه متوفی از درجه اعتبار ساقط است».

برای آشنایی بیشتر با مراحل گرفتن جواز کسب کلیک کنید.

فوت صاحب پروانه در آیین‌نامه اجرائی نحوه صدور و تمدید پروانه کسب

آیین‌نامه اجرائی نحوه صدور و تمدید پروانه کسب نیز در ماده 15 خود به شرایط پروانه کسب پس از فوت صاحب پروانه کسب پرداخته است. در این قانون نیز اشاره شده که حقوق متعارف ناشی از واحد صنفی پس از فوت صاحب پروانه به وارثان متوفی تعلق می‌گیرد. وارث در صورت تمایل و با ارائه گواهی انحصار وراثت طی دو سال مهلت قانونی می‌توانند پروانه کسب را به نام خودشان نمایند. البته وارث باید از سایر وراث رضایت محضری داشته باشد.

همچنین در این قانون بیان شده که اگر مالک پروانه کسب یا وارث وی محجور باشد رسیدگی به مسائل مربوط به پروانه به عهده ولی یا قیم قانونی محجور می‌باشد. در صورتی که وراث متعدد باشند ممکن است عده از آن‌ها صغیر باشند. در چنین شرایطی ورثه یا نماینده قانونی صغیر برای دریافت پروانه کسب به نام خود باید رضایت باقی وراث را داشته باشند.

یعنی علاوه بر گرفتن رضایت محضری از ورثه کبیر باید نماینده قانونی ورثه صغیر نیز رضایت محضری بدهد. توجه داشته باشید که اگر تمامی مراحل طی دو سال پس از فوت متوفی انجام نشود پروانه کسب فرد فوت شده باطل می‌گردد.

ماده 15 آیین‌نامه اجرائی نحوه صدور و تمدید پروانه کسب

آیین‌نامه اجرائی نحوه صدور و تمدید پروانه کسب در ماده 15 خود در مسئله فوت صاحب پروانه این‌گونه بیان می‌کند:

«در صورت فوت صاحب پروانه کسب، حقوق متعارف ناشی از واحد صنفی متعلق به ورثه است. چنانچه ورثه یا نماینده قانونی آن‌ها مایل باشند، می‏‌توانند ظرف مدت دو سال نسبت به اخذ پروانه کسب با ارائه گواهی انحصار وراثت و رضایت محضری وراث، با رعایت مقررات این آیین‌نامه اقدام کنند. پس از انقضای مهلت مقرر پروانه متوفی از درجه اعتبار ساقط است؟.
تبصره۱- در صورت محجور بودن مالک یا ورثه، پروانه کسب حسب مورد به نام ولی و یا قیم قانونی محجور صادر می‌شود.
تبصره۲- در صورتی که تعدادی از ورثه صغیر و تعدادی کبیر باشند، صدور پروانه کسب به نام نماینده قانونی (قیم و یا ولی) مستلزم اخذ رضایت محضری وراث کبیر و صدور پروانه کسب به نام یکی از وراث کبیر نیز منوط به اخذ رضایت محضری از سایر وراث کبیر و نماینده قانونی وراث صغیر خواهد بود».

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

سؤالات متداول

آیا پس از فوت‌صاحب پروانه کسب، پروانه بلافاصله ابطال می‌گردد؟

خیر پروانه کسب قانونا تا دو سال از فوت متوفی اعتبار دارد و بعد از آن ابطال می‌گردد.

حقوق پروانه کسب پس از فوت صاحب آن به چه کسی منتقل می‌شود؟

مطابق قانون نظام صنفی و آیین نامه اجرائی نحوه صدور و تمدید پروانه کسب، حقوق متعارف ناشی از واحد صنفی پس از فوت صاحب پروانه به وارثان متوفی تعلق می‌گیرد.





:: برچسب‌ها: فوت صاحب پروانه کسب ,
:: بازدید از این مطلب : 129
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 11 بهمن 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: