شرکت دولتی
نوشته شده توسط : vakiel

شرکت های دولتی در ایران به موسساتی گفته می‌شود که بیش از 50 درصد از سهام آن متعلق به دولت باشد. بسیاری از این موسسات با نام شرکت شناخته نمی‌شوند اما تمام ارکان یک شرکت را دارا بوده و اقدام به تجارت می‌کنند. این موسسات می‌توانند با فروش اوراق مشارکت، سهام مشارکتی و غیره وارد بورس شوند. اغلب این شرکت‌ها صنایع سنگین را در اختیار دارند و به صورت جامع المنافع فعالیت دارند. برای آشنایی بیشتر با انواع شرکت ها کلیک کنید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 

شرکت دولتی چیست‌‌‌ ؟

همانطور که در بالا خدمتتان توضیح‌ داده شد ‌‌‌شر‌کت‌ها‌ انواع مختلفی دارند و ‌‌‌شر‌کت‌های دولتی نیز از انواع ‌‌‌شر‌کت‌‌های تاسیس شده در کشور به حساب ‌می‌آیند. اگر بخواهیم مفهوم ‌‌‌شر‌کت‌‌های دولتی را به صورت واضح برایتان توضیح دهیم ‌می‌بایست بگوییم ‌‌‌شر‌کت ‌دولتی به ‌‌‌شر‌کتی گفته ‌می‌شود که مطابق قانون افتتاح گشته و حداقل پنجاه درصد سرمایه کلی آن متعلق به دولت ‌می‌باشد. حتی در برخی موارد دیده ‌می‌شود که دولت ‌‌‌شر‌کتی را مصادره ‌می‌کند و با سرمایه گذاری پنجاه درصدی در آن‌، ‌‌‌شر‌کت را ‌به یک‌‌‌‌ شر‌کت‌ دولتی تبدیل ‌می‌نماید. برای مثال ‌‌‌شر‌کت‌ مخابرات یک‌‌‌‌ شر‌کت ‌دولتی به حساب ‌می‌آید زیرا با اجازه قانون و دستگاه‌‌های دولتی دایر و اداره می‌گردد و بیش از پنجاه درصد سرمایه آن در‌ واقع متعلق به دولت ‌می‌باشد. برای آشنایی با روند ثبت شرکت کلیک کنید.

شرایط تشکیل شرکت های دولتی

برای اینکه‌ یک‌ ‌‌‌شر‌کت‌ دولتی تاسیس گردد‌ ‌می‌بایست شرایطی مهیا باشد تا ‌‌‌شر‌کت در واقع جزو ‌‌‌شر‌کت‌‌های دولتی محسوب شود. شرایط تشکیل ‌‌‌شر‌کت‌های دولتی به شرح زیر ‌می‌باشد. در صورت وجود هر نوع ابهام از خدمات مشاوره‌ای وکیل کار استفاده کنید.

  • یک ‌‌‌شر‌کت دولتی برای انجام امور دولت تشکیل خواهد شد و ‌می‌بایست حتما بیش از ۵۰ درصد سرمایه آن ‌به دولت تعلق داشته باشد.
  • برای اینکه یک ‌‌‌‌شر‌کت‌ دولتی تاسیس گردد ابتدا ‌می‌بایست ابتدا توسط مجلس شورای اسلا‌می ‌تصویب شود و این مجلس ‌‌‌شر‌کت‌ را تایید نماید. همچنین ‌‌‌شر‌کت‌هایی که ‌کمتر از ۵۰ درصد سرمایه دولتی دارند نمی‌توانند با افزایش سرمایه ‌‌‌شر‌کت ‌را به یک ‌‌‌شر‌کت ‌دولتی تبدیل کنند و در واقع این کار در کشور مجاز نخواهد بود.
  • تمامی ‌‌‌شر‌کت‌های دولتی به جهت کسب سود و درآمد برای کشور فعالیت ‌می‌کنند و در واقع فعالیت آن‌‌ها بیشتر به تاجران شباهت دارد. به همین دلیل هر ‌‌‌شر‌کت دولتی ‌می‌بایست از حقوق تجارت تابعیت کنند.
  • برخی از ‌‌‌شر‌کت‌‌های دولتی به عنوان موسسات عمومی نیز تشخیص داده ‌می‌شوند و چنانچه ‌‌‌شر‌کتی به عنوان موسسه عمومی تشخیص داده شود ‌می‌بایست طبق قانون خدمات عمومی ارائه نماید.

شرکت وابسته دولتی چیست‌‌‌ ؟

همانطور که در بالا گفته شد ‌‌‌شر‌کت‌‌هایی که بیش از ۵۰ درصد سرمایه دولتی در اختیار دارند یک ‌‌‌شر‌کت دولتی محسوب ‌می‌شوند اما ‌‌‌شر‌کت‌‌هایی که‌ سرمایه دولتی آن‌‌ها کمتر از ۵۰ درصد است ‌‌‌شر‌کت‌های وابسته ‌دولتی نامیده ‌می‌شوند. این به این معنیست که ‌‌‌شر‌کت وابسته به نهاد‌‌های دولتی ‌می‌باشد اما جزو ‌‌‌شر‌کت‌‌های دولتی به حساب نخواهد آمد. برای درک بهتر موضوع مقاله شخص حقوقی را مطالعه نمایید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص شرکت دولتی، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون شرکت دولتی پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

شرکت دولتی چه نوع شرکتی است؟

به شرکتی که بیش از 50 درصد سرمایه آن به دولت تعلق داشته باشد شرکت دولتی می‌گویند.

شرکت وابسته دولتی چیست؟

شرکت وابسته دولتی شرکتی است که کمتر از 50 درصد از سرمایه آن متعلق به دولت باشد.





:: برچسب‌ها: شرکت دولتی ,
:: بازدید از این مطلب : 159
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 دی 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: