ویژگی اسناد تجاری
نوشته شده توسط : vakiel

موضوعی که در این مقاله می‌خواهیم راجع به آن صحبت کنیم اسناد تجاری می‌باشد. پیش از بیان هر نکته و مطلبی در این خصوص باید به تعریف سند تجاری بپردازیم. در مواد قانونی بیان شده است که سند تجاری نوشته‌ای است که در مقام دفاع یا دعوا می‌توان به آن استناد کرد و همچنین این امکان وجود دارد که از طریق سند مواردی مثل عمل حقوقی و یا یک قرارداد و یا یک تعهد را اثبات کرد.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 

آشنایی با انواع اسناد تجاری

در قانون تعریف مشخصی برای اسناد تجاری ارائه نشده است. اما در میان تجار و کسبه به اسنادی که برای معاملات غیر نقدی استفاده می‌شود، می‌گویند. از جمله این اسناد می‌توان به چک، سفته و برات اشاره کرد؛ بارنامه، اوراق قرضه و هر سند دیگری که به منظور انتقال مال یا کالایی باشد، در دسته اسناد تجاری نیز قرار می‌گیرد. هر کدام از این اسناد دارای قوانین مشخصی هستند که در نحوه برآورده کردن حقوق مربوط به دارنده و صادر کننده آن تفاوت‌هایی وجود دارد. برای آشنایی بیشتر بر روی لینک های زیر کلیک کنید.

چک چیست

تعریف سفته چیست

برات چیست

ویژگی های اسناد تجاری

برای آنکه بتوانیم اسناد تجاری را از سایر اسناد مجزا کنیم، باید چهار ویژگی زیر را دارا باشند.

1- سند تجاری نباید مربوط به یک مال خاص باشد، بلکه سندی است که بتواند اصالت هر مالی را مشخص کند. برای مثال سند یک خانه سند تجاری نیست چرا که آن سند تنها مختص به آن خانه مشخص است.

2- برای اعتبار بخشیدن به هر نوع سند تجاری باید اصول و ضوابط خاصی را رعایت کرد. عدم رعایت اصول مربوطه آن سند را فاقد اعتبار می‌کند. برای مثال چکی که امضا و مهر نشده باشد، فاقد هیچ گونه ارزشی است. اهمیت شرایط شکلی اسناد تجاری به این جهت است که اگر در تنظیم اسناد تجاری این شرایط رعایت نشود سند مذکور حمایت قانون را نخواهد داشت. پس اگر یک سری شرایط رعایت نشود سند مذکور همچنان سند باقی خواهد ماند ولی برای ضمانت اجرا این اسناد مورد حمایت قانون قرار نمی‌گیرند.

3- اغلب اسنادتجاری در یک بازه زمانی مشخص دارای اعتبار هستند. درج تاریخ به منظور قابل پیگیری بودن از نظر قانونی انجام می‌شود.

4- هر کدام از اسنادتجاری دارای مزایایی هستند که قانون به منظور برآورده کردن حقوق دارنده آن قوانینی وضع کرده است، بنابراین حمایت قانونی از اسناد تجاری از ویژگی‌هایی است که منجر به اعتبار بخشی آن‌ها می‌شود.

5- هر سند تجاری قابل نقل و انتقال هست. شخصی که دارنده سند تجاری است به سبب این ویژگی می‌تواند سند تجاری را در اختیار شخص دیگری قرار بدهد و این کار با سهولت انجام می‌شود.

بررسی تفاوت اسناد تجاری و غیرتجاری

پیش از بیان هر مطلبی باید بیان کنیم که منظور از اسناد تجاری چه نوع سندی می‌باشد. منظور ما از اسناد تجاری اسنادی چک، برات و سفته می‌باشد. از این اسناد در روابط بازرگانی استفاده می‌شود. نکته بسیار مهمی که حتما باید به آن توجه کرد این است که در معنای خاص اسناد تجاری‌ای که مورد حمایت قانونگذار قرار می‌گیرد اوصاف و ویژگی‌های خاصی را دارند که در ادامه به بررسی اوصاف و ویژگی‌های خاص آن‌ها می‌پردازیم.

برخورداری از مزایای قانونی سندتجاری

کسی که سند تجاری را در دست دارد در صورتی که بخواهد دعوایی را اقامه کند حق انتخاب دارد در خصوص دادگاه‌هایی که می‌تواند به آن‌ها مراجعه کند. همانطور که می‌دانیم شخصی که خواهان است یعنی شخصی که می‌خواهد دعوا را اقامه کند باید به دادگاه صالح رجوع کند. در خصوص اسناد تجاری این امتیاز برای دارندگان آن‌ها وجود دارد که می‌توانند به دادگاه محل اقامت خوانده مراجعه کنند. منظور از خوانده شخصی است که دعوا قرار است بر علیه او اقامه شود. همچنین این امکان را دارند که به دادگاهی رجوع کنند که در محل ثبت سند واقع شده است. همچنین این امکان برای آن‌ها وجود دارد که به دادگاهی مراجعه کنند که گواهی عدم پرداخت در حوزه آن صادر گشته است.

خلاصه ای از مزایای اسناد تجاری

  • قوانین مشخصی برای سند تجاری وضع شده است
  • فرم و ماهیت اسناد مشخص و قابل تشخیص است
  • موجب تسهیل در معاملات می‌شوند
  • اسنادتجاری می‌توانند به عنوان وثیقه استفاده شوند
  • به موجب یک سند چند نفر می‌توانند آن را به طور تضامنی تایید کنند
  • قابل انتقال بودن به غیر (ظهر نویسی)
  • قابل وصول بودن حتی به قیمت توقیف اموال صادر کننده

خدمات موسسه وکیل دات کام

بسیاری از تجار و کسبه روزانه با همین اسنادتجاری اقدام به خرید و فروش کرده و از آن‌ها در معاملات خود استفاده می‌نمایند. نحوه بستن قرارداد و صدور این اسناد پیامدهای قانونی برای صادرکننده و دارنده آن ایجاد می‌کند که برای جلوگیری و رفع آن‌ها باید نسبت به قوانین مربوطه اطلاعات کافی داشته باشید. موسسه حقوقی وکیل داتکام به صورت تلفنی و حضوری خدمات حقوقی ارائه می‌دهد، بنابراین کافیست با شماره های درج شده تماس گرفته و در خصوص مسائل خود مشاوره حقوقی دریافت کنید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص اسناد تجاری، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون اسناد تجاری پاسخ دهند.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.




:: برچسب‌ها: ویژگی اسناد تجاری ,
:: بازدید از این مطلب : 165
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 24 دی 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: