دعوای ملکی | تقسیم بندی انواع دعاوی ملکی و آثار آن
نوشته شده توسط : vakiel

دعوای ملکی

موضوع این گونه دعاوی مربوط به املاک است. دعاوی ملکی به سه دسته حقوقی و ثبتی و کیفری تقسیم می‌شود که به توضیح هر یک از آن‌ها می‌پردازیم.

دعاوی ملکی حقوقی

دعاوی ملکی غالبا حقوقی هستند و برای اقامه دعوا باید به دادگاه حقوقی مراجعه و طبق قانون آیین دادرسی مدنی پیش برویم. در ادامه به بررسی انواع این دعاوی ملکی حقوقی می‌پردازیم.

الزام به تنظیم سند رسمی

وقتی که ملک غیر‌منقولی از شخصی به شخص دیگر به وسیله خرید و فروش و مانند آن منتقل می‌شود باید برای مالک جدید سند رسمی تنظیم شود، زیرا کسی مالک شناخته می‌شود که سند رسمی داشته باشد. گاهی اوقات برخی از فروشندگان ملک به دلایلی برای تنظیم سند حاضر نمی‌شوند که خود این موضوع موجب شکایت خریدار می‌شود.

دریافت و درخواست اجرت‌المثل | دعوای ملکی

این دعوی مربوط به تخلیه ملک توسط مستاجر در زمان مشخص است. در اینجا مبلغ معین شده به عنوان ضرر و زیان عدم تخلیه ملک که در اجاره‌نامه قید شده را می‌توان از این طریق پیگیری کرد.

ابطال قرارداد

این دعوی مربوط به زمانی است که مشکلی در قرارداد ملکی به وجود آمده که یکی از طرفین رضایت به ابطال آن ندارد ( یعنی یک طرف راضی نیست که معامله از بین برود ).

مطالبه سرقفلی و در اختیار داشتن حق کسب و پیشه

در قرارداد‌های سرقفلی که اتکا به مشتریان وفادار و خوش نام دارد، حق کسب و پیشه معین می‌شود. حالا اگر فرد بخواهد قرارداد را فسخ کند یا دستور به تخلیه ملک دهد باید این حق را برای مستاجر در نظر بگیرد.

از دیگر دعاوی ملکی حقوقی، دعاوی مربوط به الزام به دریافت صورت‌مجلس تفکیکی برای ساختمان‌هایی با واحد‌های مستقل و چندگانه، الزام به دریافت پایان کار، فسخ قراردادهایی که از نظر قانونی مشکل دارند، افزایش یا کاهش میزان اجاره‌بها بر اساس عرف جامعه می‌باشد.

دعاوی ملکی ثبتی | دعوای ملکی

حوزه و محدوده این گونه دعاوی را نمی‌توان خارج از دعاوی حقوقی دانست اما به دلیل اهمیت دعاوی ملکی ثبتی این دسته را جداگانه بیان می‌کنیم.

دعاوی ملکی ثبتی بیشتر مربوط به سند ملک می‌باشد بنابراین ماهیت اینگونه دعوا مربوط به حوزه اسناد و املاک است.

از انواع دعاوی ثبتی می‌توان به ابطال سند رسمی، ابطال سند مالکیت معارض، توقیف عملیات اجرایی در مراحل مختلف کار و افراز ملک، اجرای ثبت و مانند آن اشاره کرد.

دعاوی ملکی کیفری

این دعاوی مربوط به زمانی می‌باشد که هنگام معامله جرم هم اتفاق افتاده است. مرتکب با آگاهی و دانش کامل نسبت به مواد حقوقی و با علم براینکه عمل او جرم است این کار را انجام می دهد. تقریبا می‌توان گفت قاطبه دعاوی ملکی کیفری مربوط به کلاهبرداری و انتقال مال غیر می‌باشد.

بنابراین ماهیت این گونه دعاوی مربوط به ارتکاب جرم توسط افراد می‌باشد.

از موارد دعاوی ملکی کیفری می‌توان جرم جعل کردن اسناد ملکی به منظور فریب و کلاهبرداری دیگران، فروش غیرقانونی اموال افراد به یک یا چند فرد دیگر، جرم استفاده و به کارگرفتن سند جعلی در رابطه با معاملات ملکی، خرید و فروش و معامله معارض، تحقق جرم کلاهبرداری در رابطه با خرید و فروش و معاملات ملک و مسکن و … را نام برد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص انواع دعوا، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون دعوای ملکی پاسخ دهند .

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

منبع : دعوای ملکی | تقسیم بندی انواع دعاوی ملکی و آثار آن




:: برچسب‌ها: دعوای ملکی | تقسیم بندی انواع دعاوی ملکی و آثار آن ,
:: بازدید از این مطلب : 518
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 1 شهريور 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: