جعل امضا چک
نوشته شده توسط : vakiel

جعل امضا چک چه جرمی است ؟ همانطور که می‌دانید چک یک سند رسمی می‌باشد که در موارد مختلفی کاربرد دارد. از این سند رسمی مهم در معاملات تجاری، امور اقتصادی و… استفاده می‌کنند. با پیدایش چک جرائم مختلفی شکل گرفته‌‌‌اند. این جرائم در واقع به منظور سوء استفاده از چک صورت می‌گیرند. یکی از جرائمی که امروزه بسیار شاهد آن هستیم جعل امضا چک می‌باشد.‌ جعل نمودن امضای چک می‌تواند مشکلات زیادی را برای صاحب چک‌ به بار بیاورد. به همین دلیل قانونگذار برای این جرم مجازاتی را در نظر گرفته است. در ادامه قصد داریم در خصوص جرم جعل امضا چک، توضیحات مفید و مختصری را خدمت شما عزیزان ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

توصیه می‌کنیم مقاله چک چیست را مطالعه نمایید.

 

 

منبع : جعل امضا چک

جرم جعل امضا چک چیست‌‌ ؟

یکی از جرائمی که امروزه شاهد آن هستیم، ‌‌جعل ا‌مضا چک می‌باشد. چک‌ یک سند رسمی است که هرگونه تغییر در مبلغ، امضا و… آن که به منظور سوء استفاده صورت گرفته باشد، جعل محسوب می‌شود. برخی از افراد سودجو با جعل امضای دیگران در چک، از چک آن‌ها سو استفاده کرده و در واقع با فریب بانک اقدام به وصول چک می‌نمایند. در برخی موارد نیز فرد با استفاده از چک جعلی اقدام به خرید می‌کند، و در هر صورت مشکلات زیادی را برای صاحب چک به وجود می‌آورد.

برای مثال فردی چک دیگری را به سرقت می‌برد، سپس امضای او را جعل نموده و از چک استفاده می‌کند. در این صورت جرم ‌‌جعل ا‌مضا چک صورت گرفته است. این عمل معمولا توسط آشنایان فرد صاحب چک صورت می‌گیرد. به این علت که نزدیکان فرد، بهتر با شکل امضای او آشنایی داشته، و آسان‌تر می‌توانند آن‌ را جعل کنند. اما‌ گاها ممکن است این جرم توسط افراد غریبه نیز صورت پذیرد.

توصیه می‌کنیم مقاله جعل امضا را مطالعه نمایید.

نحوه شکایت از جرم جعل امضا چک

افرادی که در چک آن‌ها جعل و تقلب امضا صورت گرفته باشد، می‌توانند علیه مجرم در دادسرا شکایت کنند‌. فرد باید به دادسرا اثبات کند که ‌‌جعل ا‌مضا چک صورت گرفته است. در درجه اول دادسرا چک را در اختیار کارشناسان خط نگاری قرار می‌دهد. این کارشناسان جعلی بودن چک را به سادگی تشخیص می‌دهند.

اما کارشناسان خط نگاری نمی‌توانند اثبات کنند که ‌‌جعل ا‌مضا چک کار چه کسی است. به همین دلیل اثبات این موضوع با فرد صاحب چک خواهد بود. البته اثبات این مسئله نیز چندان سخت نیست. به این علت که ‌‌جعل ا‌مضا چک معمولا توسط آشنایان فرد صورت می‌گیرد. پس از اینکه مجرم در این جرم مشخص شود، دادگاه مجازات تعیین شده در قانون را برای او در نظر خواهد گرفت.

مجازات تعیین شده در قانون برای جرم جعل ا‌مضا چک

در قانون مجازات اسلامی‌برای جرم ‌‌جعل ا‌مضا چک مجازات نسبتا سنگینی در نظر گرفته شده است. به این علت که این جرم باعث فریب افراد دیگر می‌شود، و مشکلات فراوانی را به وجود می‌آورد. مطابق قانون مجازات اسلامی این جرم به شرح زیر می‌باشد:

  • مطابق ماده پانصد و بیست و سه قانون مجازات اسلامی، افرادی که مرتکب جرم جعل امضا در چک شوند، به حبس از شش ماه الی دو سال محکوم می‌شوند. همچنین این مجرمین موظفند مابین سه الی دوازده میلیون ریال نیز جزای نقدی بپردازند. علاوه بر این مجرم باید هرگونه خسارتی را که از طریق جعل امضا به فرد صاحب چک وارد کرده است، به او پرداخت نماید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص جعل ا‌مضا چک، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون جعل ا‌مضا چک پاسخ دهند.

سوالات متداول
جعل امضا چک چگونه جرمی است ؟

به منظور تقلب و فریب در امضای چک دستکاری و جعل صورت می‌گیرد.

مجازات حبس جعل امضا چک چه مقدار است ؟

شش ماه الی دو سال.





:: برچسب‌ها: جعل امضا چک ,
:: بازدید از این مطلب : 146
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 19 دی 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: