ثبت شرکت از طریق کدام سامانه انجام می‌شود
نوشته شده توسط : vakiel

ثبت شرکت باعث می‌شود که اگر تصمیم دارید به همراه دوست یا شریک خود به فعالیت اقتصادی بپردازید، به فعالیت اقتصادی خود اعتبار ببخشید. شرکت‌های ثبت شده تضمین کننده تعهدات و اعتبارات و همچنین حقوق افراد مرتبط با آن است. لذا با تبدیل فعالیت اقتصادی خود به یک شرکت‌ثبت شده بر ارزش و هویت شرکت می‌افزایید. از آنجا که امروزه ثبت‌شرکت تجاری یک الزام قانونی است در این مقاله با نحوه و روند ثبت آن آشنا می‌شویم.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
 
 

ثبت شرکت چیست ؟

ثبت شرکت یک قرارداد تجاری است. تشکیل‌دهندگان شرکت با انجام روال قانونی در مرجع ثبت‌شرکت‌ها اقدام به ثبت‌شرکت خود می‌کنند. اگر موسسان یک شرکت اقدام به ثبت نکنند نمی‌توانند به‌صورت قانونی فعالیت تجاری شرکت را شروع نمایند. شرایط ثبت‌شرکت مطابق با قانون تجارت ایران است.

البته شرکت شامل انواع مختلفی است. سوال اینجاست، آیا تمام انواع شرکت‌ها، ملزم به ثبت‌قانونی هستند؟ در غیر این‌صورت کدام یک نیازی به ثبت ندارد؟ و کدام نوع شرکت بدون ثبت‌قانونی، نمی‌تواند فعالیت کند؟ برای آشنایی با ماهیت شخصیت حقوقی کلیک کنید.

چه شرکتی ثبت کنیم؟

شرکت به معنی هم‌دست شدن و شریک شدن در کاری مشخص می‌باشد. زمانی یک شرکت به وجود می‌آید که دو یا چند شخص حقیقی یا حقوقی در مال یا کاری با یکدیگر سهیم باشند. اعضای این مجموعه به فعالیت اقتصادی می‌پردازند تا به سود و منفعتی دست یابند و سود دست یافته میان اعضا تقسیم می‌شود.

به ‌طور کلی شرکت‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ شرکت‌های مدنی و شرکت‌های تجاری.

شرکت مدنی

شرکت مدنی یعنی بین دو یا چند شخص، در مالی، مانند یک خانه و یا یک زمین زراعی مالکیت مشترک ایجاد می‌شود. مثلاً دو نفر هرکدام سه دانگ خانه‌ای را خریداری کنند. در این شرکت هر شخص به‌طور جداگانه مالک سرمایه‌ خود می‌باشد و امور به صورت مشارکتی اداره می‌گردد. این نوع شرکت ملزم به ثبت‌قانونی نیستند.

شرکت تجاری

شرکت تجاری، مطابق با قانون تجارت جهت انجام فعالیت‌های تجاری به همراه کسب سود و تقسیم آن میان شرکا ایجاد می‌شود. این نوع شرکت یک شخصیت حقوقی مستقل دارد و مالکیت سرمایه به شخصیت حقوقی شرکت انتقال می‌یابد.

طبق ماده 20 قانون تجارت شرکت‌های تجاری 7 دسته‌اند. شامل: شرکت سهامی (سهامی خاص و عام)، شرکت با مسئولیت محدود، شرکت تضامنی، شرکت مختلط غیر سهامی، شرکت مختلط سهامی، شرکت نسبی و شرکت تعاونی تولید و مصرف‌‌‌ می‌شود. تمام انواع شرکت‌های تجاری ملزم به ثبت قانونی، هستند. برای آشنایی با انواع شرکت های تجاری کلیک کنید.

چرا باید شرکت را ثبت کنیم ؟

مطابق قانون ایران ثبت شرکت تجاری الزامی است. قانون برای مدیران شرکتی که به ثبت نرسیده، جزای نقدی تعیین کرده است. ماده 2 قانون ثبت‌شرکت‌ها بیان می‌دارد: «…در صورت تقاضای مدعی‌العموم، حکم انحلال شرکت متخلف نیز صادر خواهد شد».

تا زمانی که شرکت‌های تجاری، اقدام به ثبت شرکت نکنند، به‌عنوان یک شخصیت مستقل حقوقی شناخته نمی‌شوند. بنابراین نمی‌توانند تحت حمایت قانون به انجام فعالیت‌های اقتصادی خود بپردازند. برای آشنایی با قوانین مربوط به انحلال شرکت کلیک کنید.

مزایای ثبت شرکت

با ثبت کردن شرکت و ایجاد شخصیت حقوقی مستقل، تمام فعالیت‌ها به نام و حساب شرکت خواهد بود. این اتفاق به سود تجار و موسسان شرکت تجاری است. چرا که در صورت ورشکستگی اگر شرکت تجاری ثبت شده باشد؛ شرکاء یا موسسان شرکت تا حد محدودی نسبت به بدهی‌های شرکت مسئولیت خواهند داشت.

دیگر مزیت‌ ثبت‌شرکت این است که به کسب‌وکار تجار جلوه حقوقی و رسمی می‌دهد. بنابراین حضور شرکت را درمراجع رسمی و دولتی مثل ادارات و دادگاه‌ها و شرکت در مزایده‌ها و مناقصه‌ها امکان‌پذیر می‌کند. همچنین برای دریافت تسهیلات مانند وام و بهره‌مند شدن از مزایای دولتی، ثبت‌شرکت ضروری است‌‌‌.

ثبت شرکت تجاری موجب جلب اعتماد است. این روزها سایر شرکت‌ها به سختی با اشخاص حقیقی (شرکت‌های ثبت‌نشده) وارد مذاکره تجاری می‌شوند. و به راحتی به اشخاص حقیقی اعتماد نمی‌کنند. از طرفی بحث جلب اعتماد اشخاص ثالث وجود دارد. اشخاص ثالث تنها در صورتی حاضر به برقراری روابط مالی با یک شرکت‌اند که از وجود هویت قانونی آن شرکت مطمئن شوند.

مرجع ثبت شرکت و صادرکننده مجوز

تا چند سال پیش ثبت‌شرکت‌ها تنها با مراجعه حضوری متقاضی، به سازمان شرکت‌های استان خود امکان پذیر بود. افراد با مراجعه به سازمان ثبت‌شرکت‌ها فرم‌های مورد نیاز ثبت‌شرکت را تکمیل و مدارک لازم را فراهم می‌کردند.

پس از پرداخت هزینه‌های قانونی و تسلیم فرم‌ها و مدارک به اداره ثبت‌شرکت‌ها منتظر می‌ماندند تا شرکت درنهایت به ثبت برسد. امروزه با الکترونیک شدن، روند ثبت کمی ساده‌تر شده و زمان‌بر نیست. البته همچنان نمی‌توان گفت که راحت است!

روند و نحوه ثبت شرکت در سامانه الکترونیکی ثبت شرکت‌ها

در گام اول باید شرکا مشخص شوند. با توجه به نوع شرکت تجاری تعداد شرکا می‌تواند متفاوت باشد. پس‌ازآن متقاضیان باید به سامانه الکترونیکی اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات تجاری و غیرتجاری مراجعه کنند. شرکا باید اطلاعات و مدارک مربوطه _ به‌صورت اسکن شده – را در سایت بارگذاری کنند. و در ادامه اطلاعات و مدارک دیگری نیز باید در سامانه تکمیل و بارگذاری شود نظیر نام و آدرس شرکت، مدارک سهامداران و اعضای هیئت‌مدیره‌‌‌.

سرانجام متقاضی باید مدارک خود را به اداره ثبت ارسال کند و بعد از بررسی و ارزیابی‌های لازم، کارشناسان اداره ثبت با پذیرش و یا رد مدارک ارسالی، نتیجه را به متقاضیان اعلام می‌کنند. در صورت پذیرش متقاضی با به‌همراه داشتن مدرک هویتی به اداره‌ثبت مراجعه و شرکت خود را به صورت رسمی ثبت می‌کند و نیز در صورت رد، متقاضی می‌تواند با بررسی مدارک و رفع نواقص مجدداً در سامانه بارگذاری کند تا مورد بررسی کارشناسان قرار گیرد.

شرایط ثبت شرکت های ایرانی و خارجی در قانون ایران

در قانون ایران مشخص کردن شرکای تجاری، تعداد شرکا و تعیین موضوع شرکت قواعدی دارد. تنظیم اوراق و مدارکی که باید ضمیمه اظهارنامه گردد نیز قواعد خاص خود را دارد.

برای ثبت شرکت در ایران باید هزینه حق الثبت را پرداخت کرد که بر اساس میزان سرمایه خواهد بود. همچنین باید آگهی‌ثبت در روزنامه رسمی کشور منتشر شود. طبق قوانین تا قبل از انتشار آگهی در روزنامه‌های رسمی کشور، شرکت شما ثبت‌نشده است.

تمام شرکت‌هایی که در خاک ایران تشکیل و ثبت شوند باید اعمالشان مطابق قوانین تجارت ایران باشد. علاوه بر شرکت‌های ایرانی، هر شرکت خارجی که تمایل به فعالیت در ایران داشته باید ثبت‌شرکت انجام دهد. طبق ماده 3 قانون ثبت‌شرکت‌ها، شرکت تجاری زمانی می‌تواند در ایران به ثبت برسد که در کشور مبدأ خود نیز ثبت و قانونا تشکیل شده باشد.

تشریفات لازم جهت ثبت شرکت ایرانی و خارجی

متقاضیان ثبت‌شرکت تجاری باید مدارک و تشریفاتی را پیش ازثبت فراهم کنند. با توجه به ایرانی یا خارجی بودن شرکت این مدارک متفاوت است.

تهیه اساسنامه ثبتی شرکت، تهیه اظهارنامه یا تقاضانامه ثبتی، تهیه صورت‌جلسه مجمع عمومی و موسسین، تهیه مجوز فعالیت شرکت و‌‌‌… از تشریفات ثبت شرکت‌هاست. کلیه این مدارک باید تنظیم و به اداره ثبت تسلیم گردد.

شرکت‌های خارجی نیز باید مدارک و اطلاعاتی نظیر مشخص نمودن نوع شرکت ثبتی، مشخص نمودن فعالیت و موضوع کاری، مشخص کردن شماره ثبت‌در شرکت مادر، معرفی شعب و نمایندگان جدید شرکت، معرفی سایر شعبات شرکت، مشخص نمودن تابعیت شرکت و… را تنظیم کنند.

تمامی مدارک شرکت‌های خارجی متقاضی ثبت‌در ایران باید به زبان فارسی ترجمه گردد. درنهایت ثبت‌شرکت خارجی با تائید نمایندگان اداره ثبت‌اتفاق می‌افتد و گواهی تائید آن صادر می‌شود.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه ثبت‌شرکت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون نحوه ثبت‌شرکت پاسخ دهند.

 

 

سوالات متداول

آیا ثبت شرکت الزامی است؟

بله مطابق قانون ایران ثبت‌شرکت‌های تجاری الزامی است و خودداری از ثبت‌جزای نقدی را به دنبال دارد.

آیا ثبت شرکت هزینه دارد؟

بله ثبت‌شرکت در ایران باید هزینه حق الثبت را پرداخت کرد که بر اساس میزان سرمایه خواهد بود.

برای ثبت شرکت به کدام نهاد مراجعه کنیم ؟

برای ثبت‌شرکت باید به سازمان ثبت شرکت‌ها و یا سامانه الکترونیکی اداره ثبت‌شرکت‌ها و موسسات تجاری و غیر تجاری مراجعه کنیم.





:: برچسب‌ها: ثبت شرکت از طریق کدام سامانه انجام می‌شود ,
:: بازدید از این مطلب : 152
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 15 دی 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: