چک تضمینی
نوشته شده توسط : vakiel

چک تضمینی چیست؟ چک یکی از پر کاربردترین سند‌ها در دنیای امروزی می‌باشد. همه‌ ما به طور ناخودآگاه با صدور، وصول و… چک سر و کار خواهیم داشت. به این علت که چک امروزه در اکثر معاملات و خرید و فروش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. صدور چک به منظور ایجاد اطمینان میان طرفین معامله انجام می‌شود. در واقع فردی که اقدام به صدور چک می‌کند، تضمین می‌دهد که تعهدات خود را به خوبی انجام دهد، و یا مبلغ معامله را در موعد مقرر پرداخت کند. حال چک‌‌ها نیز انواع مختلفی دارند. یکی از انواع چک‌ها که‌ امروزه بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد، چک ‌تضمینی‌ می‌باشد. این چک توسط بانک‌ و بدون‌ نیاز به دسته چک صادر می‌شود. در ادامه قصد داریم در خصوص چک ‌تضمینی‌ توضیحات مفید و مختصری را خدمت‌ شما عزیزان‌ ارائه نماییم، با ما همراه باشید.

توصیه می‌کنیم مقاله چک چیست را مطالعه نمایید.

منبع :  چک تضمینی

چک تضمینی چیست و چگونه صادر می‌شود ؟

چک ‌تضمینی‌ یکی از انواع چک‌هایی است، که از اعتبار بالاتری نسبت به سایر چک‌ها برخوردار است. در سال‌های اخیر صدور چک‌های بلامحل افزایش یافته و به همین علت، امروزه چک‌‌های ‌تضمینی‌ اعتبار بالاتری دارند و بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. چک ‌تضمینی‌ همانطور که از نام آن مشخص است، چکی است که وصول آن از طرف بانک تضمین می‌شود. یعنی بانک به فرد ذی نفع این اطمینان را می‌دهد، که چک در موعد مقرر نقد خواهد شد و برگشت نمی‌خورد.

این چک در وجه ذی نفع صادر می‌شود، و امکان صدور چک ‌تضمینی‌ در وجه حامل وجود ندارد. افراد برای صدور این نوع چک نیاز به دسته چک ندارند، و چک‌های ‌تضمینی‌ مستقیما توسط بانک‌ و در حضور صادر کننده و ذی نفع آن صادر می‌شوند. چک تضمینی به صورت رمزنگاری شده صادر می‌گردند.

نحوه وصول چک تضمینی توسط بانک

گفتیم که وصول چک ‌تضمینی‌ توسط بانک تضمین می‌شود، و در این صورت ذی نفع اطمینان کامل خواهد داشت که وجه چک در موعد مقرر نقد می‌شود. اما نحوه وصول این چک به شیوه متفاوتی از دیگر چک‌ها صورت می‌گیرد. وقتی فرد صادر کننده از بانک درخواست صدور چک ‌تضمینی‌ می‌نماید، بانک‌ وجه چک را از حساب او کسر نموده و در صندوق خاصی نگهداری می‌کند. سپس در موعد مقرر وجه چک‌ را به فرد ذی نفع پرداخت می‌نماید.

در واقع به همین دلیل است که بانک وصول این نوع چک را تضمین می‌کند. با برداشت مبلغ چک از حساب صادر کننده توسط بانک، دیگر احتمال برگشت خوردن چک به علت عدم موجودی کافی حساب فرد صادر کننده وجود نخواهد داشت. در نتیجه وصول چک ‌تضمینی‌ بدون هیچ مشکلی انجام می‌گیرد.

قوانین وضع شده در خصوص چک‌های تضمینی

قانونگذاران در سال‌های اخیر قوانین زیادی را در خصوص چک ‌تضمینی‌ وضع نموده‌اند. این قوانین می‌بایست توسط افراد کاملا رعایت شوند، تا از بروز برخی مشکلات جلوگیری به عمل آورده شود. در زیر برخی قوانین وضع شده مهم در خصوص چک‌‌های ‌تضمینی‌ را نام برده‌ایم:

  • چک تضمینی باید در وجه فرد ذی نفع صادر شود، و امکان صدور چک تضمین شده در وجه حامل وجود ندارد.
  • صدور چک تضمینی طبق قانون می‌بایست در سامانه صیاد ثبت گردد.
  • طبق قوانین فردی که قصد صدور چک تضمینی را دارد موظف است که، دلیل صدور آن را در فرم‌های مخصوص بانک شرح دهد و همچنین در سایت صیاد نیز ثبت کند.

توصیه می‌کنیم مقاله نحوه نگارش صحیح چک را مطالعه نمایید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص چک تضمینی ، کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون چک تضمینی پاسخ دهند.

سوالات متداول
آیا امکان برگشت خوردن چک تضمینی وجود دارد ؟

خیر بانک وصول این چک‌ها را تضمین می‌کند.

آیا امکان صدور چک تضمینی در وجه حامل وجود دارد ؟

خیر این چک‌ها صرفا در وجه ذینفع صادر می‌شود.

صدور چک تضمینی در چه سامانه‌ای درج می‌شود ؟

سامانه صیاد.





:: برچسب‌ها: چک تضمینی ,
:: بازدید از این مطلب : 151
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 دی 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: