مرخصی حج
نوشته شده توسط : vakiel

قانونگذاران کشور ما برای اینکه از بروز اختلاف و دعاوی میان کارگر و کارفرما جلوگیری کنند و از حقوق آنان در برابر هم دفاع نمایند قانون کار را وضع نموده‌اند. در قانون کار کشور ما برای حمایت از کارگران چند نوع ‌‌‌مر‌خصی مد نظر گرفته شده است تا کارگر بتواند از آن‌ها استفاده کند. یکی از انواع ‌‌‌مر‌خصی‌های مندرج در قانون کار مرخصی حج واجب می‌باشد که شرایط به خصوصی دارد. در ادامه توضیحات مفصلی را در این مورد خدمتتان ارائه نموده‌‌ایم، با ما همراه باشید.

منبع : مرخصی حج

مرخصی حج واجب چیست ؟

همانطور که در بالا گفته شد ‌‌‌مر‌خصی حج واجب یکی از انواع ‌‌‌مر‌خصی‌های قانون کار می‌باشد که قوانین و شرایط به خصوص خود را دارد. از آنجایی که رفتن ‌به خانه خدا و انجام فریضه حج تحت شرایطی بر مسلمانان واجب می‌گردد قانونگذاران ‌‌‌مر‌خصی حج واجب را برای کارگران در نظر گرفته‌اند تا هر فرد بتواند تکلیف دینی خود را به جا آورد. مدت زمان استفاده از این نوع ‌‌‌مر‌خصی در تمام سال‌های کاری یک کارگر یک ماه می‌باشد.

شرایط دریافت مرخصی حج واجب

برای دریافت حج واجب از کارفرما می‌بایست کارگر برخی شرایط را رعایت کند تا بتواند به راحتی از این ‌‌‌مر‌خصی استفاده کند. شرایط دریافت ‌‌‌مر‌خصی حج واجب به شرح زیر می‌باشد:

  • تمامی ‌مشمولین قانون کار می‌توانند از ‌‌‌مر‌خصی حج واجب استفاده کنند.
  • کارگر می‌بایست برای دریافت ‌‌‌مر‌خصی حج واجب حتما به سفر حج واجب برود و حج او نباید مستحب باشد زیرا برای حج مستحب او ‌‌‌مر‌خصی داده نمی‌شود.
  • هر کارگر در طول مدت کاری خود تنها یک بار می‌تواند از ‌‌‌مر‌خصی حج واجب استفاده کند.
  • ‌‌‌مر‌خصی حج واجب به مدت یک ماه می‌باشد و اگر کارگر بخواهد بیش از یک ماه ‌‌‌مر‌خصی بگیرد می‌بایست با کارفرما توافق کند زیرا قانون کار مدت زمان این نوع ‌‌‌مر‌خصی را بیش از یک ماه در نظر نگرفته است.
  • هر کارگر در سال یک ماه ‌‌‌مر‌خصی با حقوق دارد که می‌تواند از این ‌‌‌مر‌خصی‌هایش برای به جا آوردن حج واجب استفاده کند اما اگر ‌‌‌مر‌خصی‌های استحقاقی او به اتمام رسیده باشد ‌‌‌مر‌خصی حج واجب او بدون حقوق او خواهد بود.

نکته: چنانچه فرد به شرایط بالا عمل نکند و برای یک مدت طولانی کار را ترک کند و به بهانه ‌‌‌مر‌خصی حج واجب سر کار نیاید یا بدون توافق کارفرما به حج مستحب برود برای کارفرما حق فسخ ایجاد می‌شود و کارفرما می‌تواند به همین دلیل قرارداد کار را فسخ نماید. پس بهتر است کارگر برای دریافت این نوع ‌‌‌مر‌خصی حتما شرایطی را رعایت کند و با کارفرمای خود به توافق برسد.

سوالات متداول

مدت زمان ‌‌‌مر‌خصی حج واجب در قانون کار چقدر است ؟

مدت زمان حج واجب در قانون کار یک ماه می‌باشد که توضیحات کامل‌تر در متن مقاله آمده است.

چند بار می‌توان از ‌‌‌مر‌خصی حج واجب استفاده کرد ؟

هر کارگر در طول تمام سال‌های کاری خود تنها یک بار می‌تواند از ‌‌‌مر‌خصی حج واجب استفاده کند. 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مرخصی حج واجب، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون مرخصی حج واجب پاسخ دهند.





:: برچسب‌ها: مرخصی حج ,
:: بازدید از این مطلب : 71
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 1 دی 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: