بازداشت موقت
نوشته شده توسط : vakiel

مراجع قضایی امروزه دارای کارکنان بسیار زیادی می‌باشند که هر کدام وظیفه‌ای را به عهده دارند. بازپرس نیز یکی از کارکنان مراجع قضایی به حساب می‌آید که وظایف متعددی را به عهده دارد. یکی از وظایف بازپرس صدور قرار بازداشت موقت می‌باشد. در ادامه قصد داریم در مورد قرار بازداشت موقت و فرایند صدور آن توضیحات کاملی را در اختیارتان قرار دهیم، با ما همراه باشید.

 

منبع : بازداشت موقت

قرار بازداشت موقت چیست‌‌ ؟

همانطور که در بالاگفته شد قرار بازداشت موقت توسط بازپرس صادر می‌شود. هرگاه فردی متهم به ارتکاب جرمی شود و یا اینکه در دادگاه از او بابت بدهی یا… شکایت شده باشد ممکن است در زمان رسیدگی دادگاه به پرونده قصد فرار داشته باشد و خود را از دسترس دادگاه خارج کند که در این مورد قرار بازداشت موقت توسط بازپرس صادر می‌شود تا از وقوع چنین مواردی جلوگیری به عمل آید. لازم به ذکر است که طی صدور این قرار فرد به صورت موقتی بازداشت می‌شود و تا مدت بررسی کامل پرونده نیز می‌بایست در بازداشتگاه بماند.

فرایند صدور قرار بازداشت

برای صدور قرار بازداشت موقت می‌بایست فرایندی طی بشود و مراحلی انجام شود تا متهم دستگیر شود. این فرایند به شرح زیر می‌باشد:

  • ابتدا قرار بازداشت موقت توسط بازپرس صادر می‌شود و این موضوع فورا به دادستان اطلاع داده می‌شود. دادستان نیز موظف است که تا مدت زمان ۲۴ ساعت نظر خود را به صورت کتبی به بازپرس ارائه کند.
  • اگر دادستان مخالف صدور این قرار باشد موضوع توسط دادگاه صالح حل خواهد شد. در این صورت متهم تا مدت زمان حداکثر ۱۰ روز بازداشت خواهد شد تا رای توسط دادگاه صادر شود.
  • اگر دادستان با قرار موافق باشد متهم به بازداشتگاه منتقل خواهد شد.
  • چنانچه به دلایلی موجبات رفع بازداشت فرد متهم فراهم گردد بازپرس می‌تواند متهم را رفع بازداشت نماید که در این صورت نیز می‌بایست موافقت دادستان را دریافت کند و در صورتی که دادستان مخالف باشد حل این مسئله به عهده دادگاه صالح خواهد بود.
  • اگر متهم متوجه شود که موجبات رفع بازداشت او فراهم شده است می‌تواند از بازپرس درخواست رفع بازداشت نماید که در این صورت بازپرس تا مدت زمان ۵ روز نظر خود را اعلام خواهد کرد.
  • در صورتی که بازپرس بخواهد با توجه به درخواست متهم او را رفع بازداشت نماید می‌بایست موافقت دادستان را نیز دریافت کند و در صورتی که دادستان مخالف باشد این اختلاف در دادگاه صالح حل خواهد گردید.
  • اگر بازپرس با درخواست متهم مخالف باشد می‌تواند رد درخواست نماید و قراری را مبنی بر رد درخواست صادر کند که در این صورت متهم می‌تواند تا ده روز در دادگاه صالح به آن اعتراض کند.

ابقای قرار بازداشت موقت

همانطور که‌ گفته شد متهم می‌بایست طی مدت زمان رسیدگی کامل به پرونده در بازداشتگاه باشد تا از فرار او جلوگیری شود. اما در برخی موارد دیده می‌شود که‌ زمان بازداشت ‌او کافی نبوده است که در این صورت بازپرس می‌تواند قرار ابقای بازداشت موقت را با موافقت دادستان صادر نماید که متهم می‌تواند تا مدت زمان ده روز در دادگاه صالح به این قرار اعتراض کند.

سوالات متداول

قرار بازداشت مو‌قت به چه دلیل صادر می‌شود‌‌ ؟

قرار بازداشت مو‌قت برای جلوگیری از فرار متهم صادر می‌شود.

با صادر شدن قرار باز‌داشت موقت متهم بازداشت می‌شود‌‌ ؟

بله با صدور این ‌قرار متهم تا مدت زمان تعیین شده توسط بازپرس بازداشت می‌شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص بازداشت موقت، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون با‌زداشت موقت پاسخ دهند.





:: برچسب‌ها: بازداشت موقت ,
:: بازدید از این مطلب : 74
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 10 آذر 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: