ضرب و شتم زن نامحرم چه پیامدهایی دارد؟
نوشته شده توسط : vakiel

ضرب و شتم زن نامحرم چه حکمی دارد؟ در جامعه ممکن است شرایطی ایجاد شود که یک زن و مرد نامحرم باهم درگیر شوند و این موجب ضرب و شتم زن نامحرم شود. در سال‌های اخیر مسئله خشونت علیه زنان بسیار مورد توجه قرار دارد. موضوع ضرب و شتم زن نامحرم نیز پیامدهای اجتماعی زیادی را به همراه می‌آورد. در ادامه این مطلب به جرم ضرب و شتم زن نامحرم مجازات و مصادیق آن خواهیم پرداخت.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.
منبع: ضرب و شتم زن نامحرم چه پیامدهایی دارد؟

ضرب و شتم زن نامحرم

خشونت نسبت به زنان مثل کتک و ضرب و شتم ایشان با هر توجیهی ممنوع می‌باشد. اگر فردی در خیابان یا هر جای دیگر به خانمی هتک حرمت نماید یا او را مورد ضرب و شتم قرار دهد. خانم می‌تواند از آن فرد شکایت نماید. و مرتکب این عمل بر اساس قانون جرم انجام داده و مجازات می‌شود. خانم نیز می‌تواند با ارائه شهود و گواهی پزشکی قانونی ادعای خود را اثبات نماید. در صورتی که وقوع این عمل در دادگاه اثبات شود مرتکب متناسب با عمل انجام‌شده مجازات می‌گردد. به این جرم، جرم ضرب و شتم می‌گویند.

مثلاً تصور کنید یک خانم و آقا در خیابان بر سر جای پارک ماشین درگیر شوند. و درنهایت آقا، زن را هل دهد یا به او از روی عصبانیت سیلی بزند. یا حتی ممکن است زن با مردی از فامیل که نامحرم اوست دعوا کند. و آن مرد با خشونت و عصبانیت زن را کتک بزند. این مثال‌ها همه مصادیق جرم ضرب و شتم زن نامحرم است. که در ادامه به معرفی بیشتر این جرم می‌پردازیم.

جرم ضرب و شتم زن

جرم ضرب و شتم زن در مواردی است که مضروب یا همان مجنی علیه یک زن باشد. اگر یک زن را کتک بزنند و به او دشنام دهند جرم ضرب و شتم زن محقق می‌شود. و کسی که مرتکب این جرم شود متناسب با عمل انجام‌شده مجازات می‌شود. مثلاً به قصاص یا پرداخت دیه یا مجازات حبس محکوم می‌گردد. توجه داشته باشید ضرب و شتم زن توسط شوهر همانند ضرب و شتم توسط نامحرم جرم است و قابل شکایت می‌باشد.

قاضی دادگاه در رسیدگی به پرونده مربوط به جرم ضرب و شتم زن، اقدامات ضارب و میزان ورود صدمه به زن را در نظر می‌گیرد. و بر اساس آن ضارب را به مجازات مناسب با جرم ارتکابی‌اش محکوم می‌نماید.

چند نمونه از جرم ضرب و شتم زن نامحرم

جرم ضرب و شتم زن مصادیق و نمونه‌های مختلفی دارد. مثلاً فرض کنید یک خانم با همسایه خود به اختلاف بخورد و دعوا کند. و درنتیجه این دعوا مرد همسایه با پرتاب یک تکه سنگ موجب ورود زخم و جراحت به زن شود. این یکی از مصادیق جرم ضرب و شتم زن است. یا مثلاً یک خانم دست‌فروش را تصور کنید که روبروی مغازه مردی بساط دارد به مشکل بخورد. و در درگیری بین این دو، مرد خانم دست‌فروش را مورد ضرب و شتم قرار دهد و به او دشنام دهد. در اینجا هم جرم ضرب و شتم زن محقق شده است.

در مواردی نیز ممکن است مرد ضارب از بستگان یا فامیل اما نامحرم باشد. مثلاً تصور کنید یک خانم با شوهر خواهر یا برادرشوهر خود بر سر ارث یا هر مشکل دیگری به مشاجره بپردازند. و در این مشاجره شوهر خواهر یا برادرشوهر زن او را کتک بزنند و همچنین به او دشنام دهند. در اینجا نیز جرم ضرب و شتم زن نامحرم محقق می‌شود. و زن می‌تواند با مراجعه به مراجع قضایی شکایت خود را ثبت و پیگیری نماید.

مجازات جرم ضرب و شتم زن نامحرم چیست ؟

قانون مجازات اسلامی ایران در بخش دیات در خصوص جرم ضرب و شتم و مجازات آن مواد متعددی دارد. برای مثال در صورتی که ضرب و شتم یک خانم موجب جراحت نگردد. اما باعث تورم در بدن زن شود. در این صورت مرتکب ضرب و شتم باید بر اساس ماده 715 اقدام به پرداخت خسارت نقدی بکند. یا در مواردی مجازات پرداخت دیه کامل برای ضارب در نظر گرفته می‌شود. مثل ماده 705 قانون مجازات اسلامی مقرر شد که : « جنایتی که موجب عدم ضبط دائم مدفوع یا ادرار شود، دیه کامل دارد.»

همچنین در ماده 708 قانون مجازات آمده است که در صورتی که فرد ضارب موجب شود خانم حواس پنج‌گانه خود را مثل بویایی، شنوایی و… را از دست دهد. و یا اگر عمل ضارب موجب بیماری‌هایی مثل لرزش و غش و ترس و .. در خانم شود مجرم باید ارش بپردازد.

یا در مواردی که زن باردار باشد و ضرب و شتم موجب سقط جنین شود ضارب باید بر اساس قانون دیه بپردازد. با این اوصاف در جرم ضرب و شتم زن، مجازات مرتکب با توجه به میزان ضرر وارده و متناسب با عمل انجام‌شده تعیین می‌شود.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

 

 

سؤالات متداول

جرم ضرب  و شتم زن نامحرم چیست ؟

جرم ضرب و شتم زن در مواردی است که مضروب یا همان مجنی علیه یک زن باشد. اگر یک زن را کتک بزنند و به او دشنام دهند جرم ضرب و شتم زن محقق می‌شود.

مجازات ضرب و شتم زن نامحرم چیست ؟

متناسب با اقدامات ضارب و ضرر وارده به زن و با تشخیص دادگاه میزان مجازات متفاوت است.





:: برچسب‌ها: ضرب و شتم زن نامحرم چه پیامدهایی دارد؟ ,
:: بازدید از این مطلب : 142
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 2 مهر 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: