نحوه پیگیری دادخواست تمکین
نوشته شده توسط : vakiel

ازدواج یک پیوند مقدس است. برای اینکه این پیوند مقدس پایدار باشد هر یک از طرفین باید وظائف و تکالیف خود را به درستی انجام دهد و در مقابل هر یک از طرفین از حقوقی نیز برخوردارند. برای داشتن یک زندگی زیبا و آرام هر کس باید تکلیف خود را نسبت به دیگری انجام دهد. اما اگر یکی از طرفین از انجام درست تکالیف خود طفره برود و حقوق دیگری را نادیده بگیرد در این صورت طرف مقابل باید چه راهی را در پیش بگیرد؟ اگر زوجه نیازهای جنسی شوهر را برطرف نکند آیا شوهر محکوم به تحمل کردن است؟ اگر زوج نفقه همسر خود را پرداخت نکند آیا زن باید در عسر و حرج زندگی کند؟ مسلما خیر. در ادامه به بررسی نحوه پیگیری دادخواست تمکین می‌پردازیم. برای کسب اطلاعات بیشتر توصیه می کنیم مقاله تمکین و عدم تمکین چیست را مطالعه نمایید.

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید.

منبع: نحوه پیگیری دادخواست تمکین

دعوای الزام به تمکین زوج | نحوه پیگیری دادخواست تمکین

اگر در دعوای تمکین زوج خواهان باشد و از زن خود شکایت داشته باشد باید دعوای خود را در قالب دادخواست مطرح کند. در اولین گام زوج به دفتر خدمات قضایی مراجعه می‌نماید و دادخواست الزام به تمکین را تهیه می‌کند. زوج باید در این مرحله تمام مستندات و دلایل خود را مبنی بر عدم تمکین زوجه مطرح نماید. به طور مثال اگر زوجه منزل را بی‌اطلاع ترک کرده زوج می‌تواند مستنداتی را که دارد مانند استشهادیه محلی و… ضمیمه دادخواست نماید. در صورت وجود شاهد می‌توان از ایشان در جلسه دادگاه استفاده نمود.

پیش از هر اقدامی بهتر است که بدانید گاهی برای عدم تمکین از سوی زوجه، از نظر قانونی دلایل موجهی وجود دارد. به طور مثال علت ترک وظائف به دلیل بیماری یا عسر و حجر و… بوده است. در این صورت درخواست الزام به تمکین زن رد می‌شود و قانون از زن حمایت می‌نماید. در نتیجه بهترین روش این است که پیش از مطرح کردن درخواست خود از مشاوره حقوقی استفاده نموده و دلایل و مستندات محکمی جمع آوری نمایید.

بیشتر بخوانید : دعوای الزام به تمکین زن

تمکین و نشوز

تمکین همان عمل به وظایف قانونی زوجین و نشوز حالتی است که در آن طرفین یعنی زوج یا زوجه به وظائف خود عمل نمی‌کنند. در صورتی که عدم تمکین صورت بگیرد به طور مثال شوهر نیاز جنسی زن را بر طرف نکند یا زن در امور زندگی مشترک ریاست شوهر را نپذیرد و از او پیروی نکند، حق الزام به تمکین برای طرف مقابل ایجاد می‌گردد. برای کسب اطلاعات تکمیلی در خصوص تمکین و نشوز و انواع تمکین کلیک نمایید.

دعوای الزام به تمکین از جانب زوجه

زوجه از نظر قانونی نمی‌تواند دادخواستی با عنوان الزام به تمکین شوهر نزد دادگاه مطرح نماید. زن می‌تواند دادخواست خود را در قالب سایر عناوین مانند درخواست نفقه، عسر و حرج، طلاق و… ارائه دهد. سپس یکی از عناوین قانونی را برای دعوای خود برگزیند، به دفاتر خدمات قضایی مراجعه نموده و مستندات خود را ضمیمه نماید.

بیشتر بخوانید : دعوای الزام به تمکین شوهر

اظهارنامه عدم تمکین

بر اساس ماده 156 قانون آیین دادرسی مدنی هر شخص می‌تواند در صورت سر رسید موعد مطالبه طلب، درخواست خود را نسبت به حقی که دارد در قالب اظهارنامه به طرف مقابل ابلاغ نماید. در اینجا توصیه می‌شود که شوهر پیش از ارائه دادخواست الزام به تمکین، اظهارنامه‌ای را مبنی بر این که خواهان تمکین و سازش از سوی زن است، به صورت رسمی برای زوجه ارسال نماید. وی می‌تواند با ارسال یک اظهارنامه زن را به بازگشت به زندگی مشترک و انجام وظایف زناشویی دعوت نماید. یکی از فواید عمده این اظهارنامه آن است که در مراحل دادرسی شوهر می‌تواند از آن به عنوان یک مدرک مبنی بر عدم تمکین زوجه استفاده نماید. برای کسب اطلاع بیشتر در خصوص اظهارنامه عدم تمکین زن کلیک کنید.

نحوه پیگیری دادخواست الزام به تمکین

پس از اینکه دادخواست از سوی شوهر مطرح گشت، در صورت پذیرش درخواست دادگاه صالح برای رسیدگی تعیین می‌گردد. در چنین موردی دادگاه صالح دادگاه خانواده محل سکونت زوجه می‌باشد.

مدارک مورد نیاز

1/ اصل سند ازدواج یا رونوشت

2/ شناسنامه و کارت ملی زوج

3/ اجاره‌نامه یا سند مالکیت منزل (برای اینکه مشخص باشد زوج اسباب و مکان مناسب را تهیه کرده)

4/ استشهادیه (مبنی بر ترک منزل مشترک توسط زوجه)

حکم صادره از دادگاه

پس از بررسی‌های کامل یا درخواست شوهر رد شده و زوجه ملزم به تمکین نیست یا اینکه حکم به الزام به تمکین صادر می‌گردد. پس از آنکه زوج اجرائیه الزام به تمکین را از دادگاه بدوی می‌گیرد زن باید تمکین نماید. ولی در این مورد هیچ قوه قاهره یا اجباری علیه زوجه اعمال نمی‌شود. اگر زن تمکین نکند در طی جلسه دادرسی و با حضور مددکار اجتماعی ناشزه بودن زن صورت جلسه می‌شود. شوهر می‌تواند از آثار نشوز زن مانند ازدواج مجدد و عدم پرداخت نفقه استفاده نماید.

هر دو طرف در صورتی که رای علیه آن‌ها باشد به مدت 20 روز پس از ابلاغ رای مهلت اعتراض و تجدیدنظرخواهی دارند.

نحوه پیگیری دادخواست تمکین از طریق سامانه ثنا

در حال حاضر شوهر می‌تواند درخواست الزام به تمکین را از طریق سامانه خدمات الکترونیک قضایی پیگیری نماید.

ابتدا زوج باید وارد سامانه ثنا شود و مراحل اولیه ثبت نام خود را انجام دهد، سپس با حضور در یکی از دفاتر خدمات قضایی، مراحل احراز هویت شخص انجام می‌پذیرد. در انتها رمز عبور سامانه در اختیار شخص قرار می‌گیرد.

شوهر برای پیگیری درخواست خود باید به نشانی adliran.ir رجوع و اطلاعات خود را وارد کند. پس از دریافت یک رمز عبور موقت می‌تواند تمام دادخواست‌هایی که با شماره ملی شخص متقاضی در آن ثبت گردیده ببیند.

با وارد نمودن شماره ملی خود یا شماره پرونده الزام به تمکین، تمام ابلاغیه‌ها و اطلاعات مربوط به پرونده برای شوهر قابل رویت است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه پیگیری دادخواست تمکین، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون نحوه پیگیری دادخواست تمکین پاسخ دهند.

 

برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با متخصصین و وکلای با تجربه وکیل دات کام با شماره 02166419012 تماس بگیرید یا می توانید مقالات مجله حقوقی وکیل دات کام را مطالعه نمایید.

سوالی دارید؟ با ما تماس بگیرید

تماس با برترین مشاوران در سراسر کشور از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل

شماره تماس :66419012-021

منبع: نحوه پیگیری دادخواست تمکین





:: برچسب‌ها: نحوه پیگیری دادخواست تمکین ,
:: بازدید از این مطلب : 207
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 20 خرداد 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: