توقیف اموال
نوشته شده توسط : vakiel

افراد در جامعه دارای حقوق قانونی ‌‌می‌باشند و هیچکس اجازه ندارد حقوق دیگری را ضایع کند و یا نسبت به آن‌‌‌‌ها ‌‌‌‌بی‌توجه باشد. برای مثال هیچ فردی نمی‌تواند اموال فرد دیگر را بدون اجازه‌اش از او بگیرد و مالک آن‌‌‌ها شود. توقیف اموال نیز یکی از احکامی است که در همین خصوص صادر ‌‌می‌شود‌. در ادامه قصد داریم در مورد توقیف اموال و فروش مال توقیف شده توضیحات مفصلی را خدمتتان ارائه دهیم، با ما همراه باشید.

 

منبع : توقیف اموال

توقیف اموال به چه معناست‌‌‌‌ ؟

همانطور که در بالا گفتیم توقیف ا‌موال یکی از احکامی ‌‌می‌باشد که توسط قاضی در دادگاه صادر ‌‌می‌شود. تو‌‌قیف اموال حکمی است که برای افراد بدهکار صادر خواهد شد. هرگاه فردی دارای بدهی باشد و از پرداخت بدهی‌‌‌های خود به شخص طلبکار امتناع نماید حکم توقیف اموال‌‌ برای او صادر ‌‌می‌شود. با صادر شدن این‌‌ حکم فرد تا یک مدت زمان مشخص شده توسط دادگاه حق هیچگونه تصرفی در اموال خود را ندارد و با وجود اینکه مالک آن‌ اموال است نمی‌تواند آن‌‌‌ها را بفروشد یا اجاره بدهد.

حال شاید برایتان سوال شود که حکم توقیف اموال به چه دلیلی صادر ‌‌می‌شود؟ که در این باره باید بگوییم حکم‌ توقیف ا‌موال به این دلیل صادر ‌‌می‌شود که ممکن است فرد بدهکار ا‌موالش را از دسترس خارج کند و یا بفروشد که در صورت صادر شدن این حکم دیگر امکان انجام چنین کاری برای او وجود نخواهد داشت. برای مثال فردی دارای یک طلبکار ‌‌می‌باشد و موظف است که خانه خود را بفروشد و بدهی خود را بپردازد اما از انجام این کار خودداری نموده و خانه را از دسترس خارج ‌‌می‌کند که در این صورت قاضی باید از قبل حکم توقیف اموال را صادر نماید تا مانع این کار او شود.

نکته: صدور حکم تو‌قیف اموال منوط به درخواست طلبکار است.

جرم فروش اموال توقیف شده

اموالی که به واسطه صدور حکم ‌تو‌قیف اموال توسط قاضی توقیف ‌‌می‌شوند طبق قانون دیگر امکان خرید و فروش و معامله را ندارند و مالک حق ندارد مال توقیف شده خود را بفروشد. اما در برخی موارد دیده ‌‌می‌شود که مال توقیف شده‌‌ توسط مالکش به فروش ‌‌می‌رسد که در این باره باید بگوییم فروش مال توقیف شده جرم به حساب ‌‌می‌آید و هر فردی که مرتکب این جرم شود مجازات ‌‌می‌شود. برای مثال فردی خانه‌‌‌‌ای دارد که در توقیف ‌‌می‌باشد اما با آگاهی کامل از اینکه خانه توقیف شده است اقدام به فروش آن ‌‌می‌کند که در این صورت فرد مجرم شناخته خواهد شد زیرا دلیل صدور حکم‌ توقیف ا‌موال در واقع جلوگیری از فروش و از دسترس در آوردن مال ‌‌می‌باشد.

مجازات فروش مال‌‌ توقیف شده چیست‌‌‌‌ ؟

همانطور‌‌ که در بالا گفته شد فروش مال توقیف شده جرم‌ به شمار ‌‌می‌رود و‌ برای آن‌ مجازاتی در نظر گرفته شده است. مجازات فروش مال توقیف شده تحمل حبس از سه ماه تا یک سال ‌‌می‌باشد که با توجه به میزان جرم فرد مشخص ‌‌می‌شود. اما در هر صورت میزان حبس برای این جرم باید از سه ماه کمتر و از یک سال بیشتر نشود. قاضی در صورتی ‌‌می‌تواند مجرم را مجازات کند که عامدانه این کار را انجام داده باشد.

سوالات متداول

حکم‌ توقیف ا‌موال به چه دلیل صادر ‌‌می‌شود‌‌‌‌ ؟

حکم‌ توقیف ا‌موال به منظور جلوگیری از خارج نمودن مال از دسترس، فروش و تصرف مال توقیف شده صادر ‌‌می‌شود.

مجازات فروش اموال توقیف شده چیست‌‌‌‌ ؟

مجازات فروش اموال توقیف شده مابین سه ماه تا یک سال زندان ‌‌می‌باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تو‌قیف اموال، به کانال تلگرام حقوقی وکیل دات کام مراجعه نمایید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی وکیل دات کام نیز آماده‌اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی وکیل دات کام به سوالات شما عزیزان پیرامون تو‌قیف اموال پاسخ دهند.





:: برچسب‌ها: توقیف اموال ,
:: بازدید از این مطلب : 155
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 12 آذر 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: